Information om dækning på ferierejser

Nedenfor har vi samlet information om, hvordan afbestillings- og rejseforsikringen dækker i forhold til coronavirus/Covid-19.

Nye rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet 8. januar 2021
Vi er opmærksomme på, at Udenrigsministeriet fra 8. januar og frem til 17. januar 2021, har skærpet rejsevejledningerne for hele verden. Alle lande har nu ændret status til rød. Som et resultat af dette frarådes alle rejser til hele verden for både private og erhvervsrejsende. Vi anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hvis du opholder dig i udlandet

Hvis du allerede opholder dig i udlandet behøver du, i overensstemmelse med Udenrigsministeriets anbefalinger, ikke at rejse hjem med det samme. For private rejsende gælder, at hvis du har planlagt hjemrejse inden d. 17. januar 2021, så kan du rejse hjem som planlagt. Hvis du har planlagt hjemrejse efter d. 17. januar 2021 skal du kontakte os for yderligere vejledning. Erhvervsrejsende kan uden begrænsning fortsætte rejsen frem til planlagte hjemrejsedato. Læs mere om Erhvervsrejser her >

Hvis du planlægger en rejse til udlandet
Hvis du endnu ikke er udrejst, men har planer om at tage afsted i perioden frem til 17. januar 2021, skal du først og fremmest kontakte dit rejseselskab eller flyselskab for yderligere information. Såfremt du har brug for hjælp herefter, kan du kontakte os indenfor vores normale åbningstider på tlf.: +45 33 25 25 25.

Akut brug for hjælp
Har du akut brug for hjælp, skal du kontakte vores Alarm på +45 70 10 90 30.

Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside >

Udenrigsministeriet opdaterer løbende rejsevejledningerne baseret på nyeste smittetal, indrejserestriktioner, karantænekrav og sikkerhedssituationen i øvrigt.

Sådan dækker forsikringen
Hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning for din rejsedestination er grøn eller gul på afrejsetidspunktet, dækker din rejseforsikring som normalt i henhold til din police og forsikringsbetingelserne, også ved skader, der relaterer sig til corona.

Generelt om Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Udenrigsministeriet illustrerer sikkerhedsniveauet ved at bruge fire farver: grøn, gul, orange og rød. Hold dig opdateret om Udenrigsministeriets rejsevejledninger her>

Spring telefonkøen over - anmeld din skade online

Du kan med fordel anmelde din skade online her >> 

På nuværende tidspunkt har vi ca. 4 ugers behandlingstid i vores skadeafdeling.

Spørgsmål til din rejseforsikring eller skadeanmeldelse? Kontakt vores Kundeservice eller Skadeafdeling >>


Under rejsen - Rejseforsikring 

Sådan er du dækket:

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg rejser til et land, som er grøn/gul i Udenrigsministeriets rejsevejledning?

Hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning for din rejsedestination er grøn eller gul på afrejsetidspunktet, er du fuldt dækket af din rejseforsikring i forhold til din police og forsikringsbetingelserne, også ved skader, der relaterer sig til coronavirus.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg ønsker at rejse på trods af, at Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til min destination pga. COVID-19? (min rejsedestination er orange i Udenrigsministeriets rejsevejledning pga. COVID-19)

Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Vælger du at rejse til et orange land/område, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, vil rejseforsikringen for rejser med afrejse i perioden 2. oktober 2020 - 31. marts 2021 dække som normalt i henhold til police og forsikringsbetingelser, men du skal dog være opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker udgifter, der kan relateres til COVID-19.

Rejseforsikringen dækker således eksempelvis ikke:

  • Udgifter som følge af, at du bliver syg med COVID-19
  • Udgifter som følge af, at dit fly bliver aflyst, grænserne lukkes, eller du kommer i karantæne som følge af COVID-19
  • Udgifter til evakuering som følge af COVID-19
  • Øvrige ekstraudgifter som kan relateres til COVID-19
  • Rejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet, af andre årsager end COVID-19, fraråder alle ikke-nødvendige rejser til, eller generelt fraråder alle rejser til


Vores alarm hjælper 24/7

Vi sidder klar på telefonerne 24/7 og vil gøre vores bedste for at hjælpe dig.

I mange lande kan der dog med kort varsel indføres restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med COVID-19, fx tvungen karantæne, aflysning af flyafgange, lukning af grænser eller andet.

Vores mulighed for at sikre dig den bedste og korrekte lægebehandling, samt eventuel syge- eller hjemtransport kan derfor være meget begrænset i lande hvor Udenrigs-ministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til.

 


Hold dig opdateret

Vær samtidig opmærksom på, at Udenrigsministeriets rejsevejledninger løbende ændrer sig i takt med danske og udenlandske myndigheders vurdering af smittesituationen. Gule lande/områder kan derfor hurtigt ændre sig til orange. Hold dig opdateret på um.dk. Her kan du også abonnere på opdateringer for din rejsedestination.

Vi anbefaler derfor altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

 

 

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg rejser til et land, hvortil Udenrigsministeriet fraråder alle rejser? (min rejsedestination er rød i Udenrigsministeriets rejsevejledning)

Du er ikke dækket af din rejseforsikring , hvis du, på trods af Udenrigsministeriets anbefaling, vælger at rejse til det pågældende land. 

  

Før rejsen - afbestilling

Sådan er du dækket:

Hvordan dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg bliver syg med COVID-19 og ikke kan rejse?

Har du købt en afbestillings- eller årsafbestillingsforsikring efter 1. november 2020, dækker forsikringen afbestilling pga. akut sygdom hos dig selv eller din rejseledsager, hvis årsagen er COVID-19. Derudover dækker forsikringen afbestilling pga. alvorlig akut sygdom i din nærmeste familie, hvis diagnosen er COVID-19. Vær dog opmærksom på, at alvorlig akut sygdom hos nærmeste familie er betinget af mindst tre dages hospitalsindlæggelse i umiddelbar nærhed af afrejsetidspunktet.

Har du købt din afbestillings- eller årsafbestilling før d. 2. november 2020, beder vi dig kontakte vores Kundeservice for yderligere information, da forsikringen som udgangspunkt ikke dækker afbestilling pga. akut sygdom hos dig selv eller din rejseledsager samt afbestilling pga. alvorlig akut sygdom i din nærmeste familie, hvis diagnosen er COVID-19.

Din nærmeste familie er ægtefælle/samlever/registreret partner, børn, stedbørn, søskende, forældre, svigerforældre, bedsteforældre, børnebørn, svigersøn, svigerdatter, svoger og svigerinde.

Jeg har købt en pakkerejse. Dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Hvis du har købt en pakkerejse, dvs. en rejse der indeholder flere ydelser (fx flybilletter og hotel eller hotel og udflugt), skal din rejsearrangør, ifølge Pakkerejseloven, tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.

Samtidig er det dit flyselskabs ansvar at refundere eller ombooke din flybillet, hvis du ikke har købt en pakkerejse.

Vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab for refundering eller eventuel ombooking af din rejse.

Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har selv arrangeret min rejse, hvordan dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Vi anbefaler, at du kontakter din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering. Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har billetter til et arrangement (koncert, messe etc.), som aflyses pga. coronavirus. Hvordan er jeg dækket?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte arrangøren af arrangementet for eventuel refundering. Forsikringen dækker desudenn ikke ubenyttede flybilletter og opholdsudgifter. Vi anbefaler, at du kontakter rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvordan dækker afbestillingsforsikringen, hvis mit fly aflyses pga. coronavirus?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke ved aflysning af flyafgang, og vi anbefaler derfor, at du kontakter flyselskabet for eventuel refundering.

Jeg er blevet opsagt og er derfor forhindret i at rejse. Hvordan dækker min afbestillingsforsikring?

Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du, på grund af uventet opsigelse mindre end 3 måneder inden afrejsen, forhindres i at rejse. 

 

Konkurs 

Sådan er du dækket:

Hvordan dækker min afbestilling- og rejseforsikring, hvis flyselskab eller rejsebureau går konkurs før eller under rejsen?

Forsikringen dækker ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller under rejsen. Går dit flyselskab eller rejsebureau konkurs skal du kontakte Rejsegarantifonden for mere information.
Har du købt en pakkerejse, og går flyselskabet konkurs, skal du kontakte dit rejsebureau for mere information.

Er du erhvervskunde?

Klik her

Relevante links

Vi følger nøje udviklingen og henholder os til de nyeste rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet. Vi anbefaler, at du holder dig opdateret om situationen og følger myndighedernes anbefalinger. 

Kronisk eller eksisterende lidelse?

Husk at søge om medicinsk forhåndstilsagn, hvis du har en kronisk eller eksisterende lidelse, der ikke har været stabil i 2 mdr. op til afrejse.

Læs mere her >

Akut brug for hjælp?

Kontakt vores alarmcentral døgnet rundt på tlf. +45 70109030 eller erv-alarm@euro-center.dk.

Language