Information om dækning på ferierejser

Nedenfor har vi samlet information om, hvordan afbestillings- og rejseforsikringen dækker i forhold til COVID-19.

Senest opdateret 27. juni 2020

Nye rejsevejledninger 27. juni 2020

Fra den 27. juni vil Udenrigsministeriet opdatere rejsevejledningerne for EU/Schengen-lande samt Storbritannien ugentligt baseret på nyeste smittetal.

For ikke-EU/Schengen-lande fraråder Udenrigsministeriet alle ikke-nødvendige rejser frem til 31. august 2020.

Sådan dækker forsikringen
Hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning for din rejsedestination er grøn eller gul på afrejsetidspunktet, dækker din rejseforsikring som normalt i henhold til din police og forsikringsbetingelserne, også ved COVID-19 relaterede skader.

Generelt om Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Udenrigsministeriet illustrerer sikkerhedsniveauet ved at bruge fire farver: grøn, gul, orange og rød. Hold dig opdateret om Udenrigsministeriets rejsevejledninger her>

 

Spring telefonkøen over - anmeld din skade online

Vi har ekstra mange opkald i øjeblikket, så du kan med fordel anmelde din skade online her >> 

Bemærk, at vi på nuværende tidspunkt har ca. 10 ugers behandlingstid i vores skadeafdeling, da vi modtager ekstraordinært mange skadeanmeldelser i øjeblikket. Vi arbejder på højtryk for at besvare alle henvendelser så hurtigt som muligt, men der kan forekomme ekstra ventetid. Vi beklager ulejligheden. 

Spørgsmål til din rejseforsikring eller skadeanmeldelse? Kontakt vores Kundeservice eller Skadeafdeling >>

 

Under rejsen - Rejseforsikring 

Sådan er du dækket:

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg rejser til et land, som er grøn/gul i Udenrigsministeriets rejsevejledning?

Hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning for din rejsedestination er grøn eller gul på afrejsetidspunktet, er du fuldt dækket af din rejseforsikring i forhold til din police og forsikringsbetingelserne, også ved COVID-19 relaterede skader.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg ønsker at rejse på trods af, at Udenrigsministeriet fraråder alle ikke nødvendige rejser til min destination? (min rejsedestination er orange i Udenrigsministeriets rejsevejledning)

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser frem til 31. august 2020.
Rejseforsikringen dækker ikke på rejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser.

Vær opmærksom på, at Udenrigsministeriet ændrer rejsevejledningen for Tyskland, Norge og Island til gul d. 15. juni 2020, og dermed dækker rejseforsikringen som normalt for disse lande. 

 

Vi anbefaler du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger

I mange andre lande kan man med kort varsel indføre restriktioner for at forhindre og begrænse udbredelse af smitte med COVID-19, fx tvungen karantæne, aflysning af flyafgange, lukning af grænseovergange eller andet. Vores mulighed for at sikre dig den rette lægebehandling, syge- eller hjemtransport, er derfor meget begrænset i lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser. Vi anbefaler derfor altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

 

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg rejser til et land, hvortil Udenrigsministeriet fraråder alle rejser? (min rejsedestination er rød i Udenrigsministeriets rejsevejledning)

Du er ikke dækket af din rejseforsikring , hvis du på trods af Udenrigsministeriets anbefaling, vælger at rejse til det pågældende land. 

  

Før rejsen - afbestilling

Sådan er du dækket:

Jeg har købt en pakkerejse. Dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Hvis du har købt en pakkerejse, dvs. en rejse der indeholder flere ydelser (fx flybilletter og hotel eller hotel og udflugt), skal din rejsearrangør, ifølge Pakkerejseloven, tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.

Samtidig er det dit flyselskabs ansvar at refundere eller ombooke din flybillet, hvis du ikke har købt en pakkerejse.

Vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab for refundering eller eventuel ombooking af din rejse.

Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har selv arrangeret min rejse, hvordan dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Vi anbefaler, at du kontakter din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering. Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har billetter til et arrangement (koncert, messe etc.), som aflyses pga. COVID-19. Hvordan er jeg dækket?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte arrangøren af arrangementet for eventuel refundering. Forsikringen dækker desudenn ikke ubenyttede flybilletter og opholdsudgifter. Vi anbefaler, at du kontakter rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvordan dækker afbestillingsforsikringen, hvis mit fly aflyses pga. COVID-19?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke ved aflysning af flyafgang, og vi anbefaler derfor, at du kontakter flyselskabet for eventuel refundering.

Jeg er blevet opsagt og er derfor forhindret i at rejse. Hvordan dækker min afbestillingsforsikring?

Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du, på grund af uventet opsigelse mindre end 3 måneder inden afrejsen, forhindres i at rejse. 

 

Konkurs 

Sådan er du dækket:

Hvordan dækker min afbestilling- og rejseforsikring, hvis flyselskab eller rejsebureau går konkurs før eller under rejsen?

Forsikringen dækker ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller under rejsen. Går dit flyselskab eller rejsebureau konkurs skal du kontakte Rejsegarantifonden for mere information.
Har du købt en pakkerejse, og går flyselskabet konkurs, skal du kontakte dit rejsebureau for mere information.

Kronisk eller eksisterende lidelse?

Husk medicinsk forhåndstilsagn

Hvis du har en kronisk eller eksisterende lidelse (fx diabetes), skal du huske at søge om medicinsk forhåndstilsagn, inden du rejser.

 

Søg medicinsk forhåndstilsagn online med NemID - nemt og gratis.

 

Søg med NemID

Relevante links

Vi følger nøje udviklingen og henholder os til de nyeste rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet. Vi anbefaler, at du holder dig opdateret om situationen og følger myndighedernes anbefalinger. 

Er du erhvervskunde?

Klik her

Akut brug for hjælp?

Kontakt vores alarmcentral døgnet rundt på tlf. +45 70109030 eller erv-alarm@euro-center.dk.

Language