Information om dækning på ferierejser

Nedenfor har vi samlet information om, hvordan afbestillings- og rejseforsikringen dækker i forhold til coronavirus/Covid-19.

Fra fredag d. 15. oktober normaliserer Udenrigsministeriets rejsevejledningerne, så coronasituationen i udlandet som udgangspunkt ikke længere afspejles i Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
Vi anbefaler, at du som kunde fortsat er opmærksom på eventuelle indrejserestriktioner i de forskellige lande. Særligt for rejser udenfor EU, samt hvis du er ikke-vaccineret eller ikke tidligere smittet. Hold dig opdateret om Udenrigsministeriets rejsevejledninger her>

Sådan er du dækket:

Under rejsen - Rejseforsikring

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg rejser til et land, som er grøn/gul i Udenrigsministeriets rejsevejledning?

Hvis Udenrigsministeriets rejsevejledning for din rejsedestination er grøn eller gul på afrejsetidspunktet, er du fuldt dækket af din rejseforsikring i forhold til din police og forsikringsbetingelserne, også ved skader, der relaterer sig til coronavirus.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg ønsker at rejse på trods af, at Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser til min destination pga. COVID-19? (min rejsedestination er orange i Udenrigsministeriets rejsevejledning pga. COVID-19)

Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Vælger du at rejse til et orange land/område, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, vil rejseforsikringen ekstraordinært dække, forudsat at årsagen til frarådet rejse i landet/området er COVID-19. 

Vær dog opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker følgende:

  • Rejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet, af andre årsager end COVID-19, fraråder alle rejser. Det gælder både nødvendige og ikke-nødvendige rejser
  • Udgifter til evakuering, der direkte eller indirekte skyldes COVID-19. Såfremt Udenrigsministeriet fraråder rejser udelukkende pga. betydelige indrejserestriktioner (den nye skraverede orange status), dækker vi i henhold til gældende police og betingelser.
  • Udgifter til karantæne grundet landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne grundet din egen sygdom opstået på rejsen.
  • Udgifter, hvis du bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccination etc.

Dækningen gælder fra 21.01.2021. Er du udrejst inden 21.01.2021, og har du en gyldig rejseforsikring, er din rejseforsikring også omfattet af den ekstraordinære dækning.


Vores alarm hjælper 24/7

Vi sidder klar på telefonerne 24/7 og vil gøre vores bedste for at hjælpe dig.

I mange lande kan der dog med kort varsel indføres restriktioner ifbm. COVID-19, fx tvungen karantæne, aflysning af flyafgange, lukning af grænser eller andet.

Vores mulighed for at sikre dig den bedste og korrekte lægebehandling, samt eventuel syge- eller hjemtransport, kan derfor være meget begrænset i lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser.


Hold dig opdateret

Vær samtidig opmærksom på, at Udenrigsministeriets rejsevejledninger løbende ændrer sig i takt med danske og udenlandske myndigheders vurdering af smittesituationen.

Hold dig opdateret på um.dk, hvor du også kan abonnere på opdateringer for din rejsedestination.

Vi anbefaler derfor altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg rejser til et land, hvortil Udenrigsministeriet fraråder alle rejser? (min rejsedestination er rød i Udenrigsministeriets rejsevejledning pga. COVID-19)

Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Vælger du at rejse til et rødt land/område, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, vil rejseforsikringen ekstraordinært dække, forudsat at årsagen til frarådet rejse i landet/området er COVID-19.

Vær dog opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker følgende:

  • Rejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet, af andre årsager end COVID-19, fraråder alle rejser. Det gælder både nødvendige og ikke-nødvendige rejser
  • Udgifter til evakuering, der direkte eller indirekte skyldes COVID-19
  • Udgifter til karantæne grundet landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne grundet din egen sygdom opstået på rejsen.
  • Udgifter, hvis du bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccination etc.

Dækningen gælder fra 21.01.2021. Er du udrejst inden 21.01.2021, og har du en gyldig rejseforsikring, er din rejseforsikring også omfattet af den ekstraordinære dækning.


Vores alarm hjælper 24/7

Vi sidder klar på telefonerne 24/7 og vil gøre vores bedste for at hjælpe dig.

I mange lande kan der dog med kort varsel indføres restriktioner ifbm. COVID-19, fx tvungen karantæne, aflysning af flyafgange, lukning af grænser eller andet.

Vores mulighed for at sikre dig den bedste og korrekte lægebehandling, samt eventuel syge- eller hjemtransport, kan derfor være meget begrænset i lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser.


Hold dig opdateret

Vær samtidig opmærksom på, at Udenrigsministeriets rejsevejledninger løbende ændrer sig i takt med danske og udenlandske myndigheders vurdering af smittesituationen.

Hold dig opdateret på um.dk, hvor du også kan abonnere på opdateringer for din rejsedestination.

Vi anbefaler derfor altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hvordan er jeg dækket, hvis Udenrigsministeriet ændrer deres rejsevejledning, mens jeg er i udlandet?

Vi anbefaler altid, at du følger Udenrigsministeriets rejsevejledninger.

Hvis du opholder dig i et land/område, som Udenrigsministeriet efter din afrejse fraråder rejser til, og årsagen til frarådet rejse i landet/området er COVID-19, vil din rejseforsikring ekstraordinært dække.

Dette betyder, at dækningen ikke ophører efter 14 dage som hidtil, således som det fremgår af dine forsikringsbetingelser, men at du fortsat vil have forsikringsdækning i hele den planlagte rejseperiode, så du kan færdiggøre din oprindelige rejseplan. Din dækning kan dog aldrig vare ud over den periode, hvor forsikringen er gældende. 

Vær dog opmærksom på, at rejseforsikringen ikke dækker følgende:

  • Rejser til lande/områder, hvor Udenrigsministeriet, af andre årsager end COVID-19, fraråder alle ikke-nødvendige rejser til, eller generelt fraråder alle rejser til.
  • Udgifter til evakuering, der direkte eller indirekte skyldes COVID-19
  • Udgifter til karantæne grundet landes krav, anbefalinger eller andet, medmindre der er tale om karantæne grundet din egen sygdom opstået på rejsen.

Dækningen gælder fra 21.01.2021.

Hvis den ændrede rejsevejledning ikke skyldes COVID-19
Hvis du er rejst til et land/område, hvor Udenrigsministeriet fraråder rejser til, af andre årsager end COVID-19, og rejsevejledningen bliver ændret, mens du befinder dig på destinationen, vil din forsikringsdækning ophøre 14 dage efter, at Udenrigsministeriet har udstedt rejseadvarslen.

Før rejsen - afbestilling

Hvordan dækker afbestillingsforsikringen, hvis jeg bliver syg med COVID-19 og ikke kan rejse?

Har du købt en afbestillings- eller årsafbestillingsforsikring efter 1. november 2020, dækker forsikringen afbestilling pga. akut sygdom hos dig selv eller din rejseledsager, hvis årsagen er COVID-19. Derudover dækker forsikringen afbestilling pga. alvorlig akut sygdom i din nærmeste familie, hvis diagnosen er COVID-19. Vær dog opmærksom på, at alvorlig akut sygdom hos nærmeste familie er betinget af mindst tre dages hospitalsindlæggelse i umiddelbar nærhed af afrejsetidspunktet.

Har du købt din afbestillings- eller årsafbestilling før d. 2. november 2020, beder vi dig kontakte vores Kundeservice for yderligere information, da forsikringen som udgangspunkt ikke dækker afbestilling pga. akut sygdom hos dig selv eller din rejseledsager samt afbestilling pga. alvorlig akut sygdom i din nærmeste familie, hvis diagnosen er COVID-19.

Din nærmeste familie er ægtefælle/samlever/registreret partner, børn, stedbørn, søskende, forældre, svigerforældre, bedsteforældre, børnebørn, svigersøn, svigerdatter, svoger og svigerinde.

Jeg har købt en pakkerejse. Dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Hvis du har købt en pakkerejse, dvs. en rejse der indeholder flere ydelser (fx flybilletter og hotel eller hotel og udflugt), skal din rejsearrangør, ifølge Pakkerejseloven, tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.

Samtidig er det dit flyselskabs ansvar at refundere eller ombooke din flybillet, hvis du ikke har købt en pakkerejse.

Vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab for refundering eller eventuel ombooking af din rejse.

Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har selv arrangeret min rejse, hvordan dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Vi anbefaler, at du kontakter din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering. Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har billetter til et arrangement (koncert, messe etc.), som aflyses pga. coronavirus. Hvordan er jeg dækket?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte arrangøren af arrangementet for eventuel refundering. Forsikringen dækker desudenn ikke ubenyttede flybilletter og opholdsudgifter. Vi anbefaler, at du kontakter rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvordan dækker afbestillingsforsikringen, hvis mit fly aflyses pga. coronavirus?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke ved aflysning af flyafgang, og vi anbefaler derfor, at du kontakter flyselskabet for eventuel refundering.

Jeg er blevet opsagt og er derfor forhindret i at rejse. Hvordan dækker min afbestillingsforsikring?

Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du, på grund af uventet opsigelse mindre end 3 måneder inden afrejsen, forhindres i at rejse. 

Kan jeg benytte min afbestillingsforsikring, hvis jeg bliver syg af vaccinen og derfor er nødt til at aflyse min rejse?

Ja, hvis du har tegnet en afbestillingsforsikring, dækker forsikringen afbestilling pga. akut sygdom hos dig selv eller din rejseledsager i henhold til police og gældende forsikringsbetingelser. 

Øvrige spørgsmål

Hvordan dækker min afbestilling- og rejseforsikring, hvis flyselskab eller rejsebureau går konkurs før eller under rejsen?

Forsikringen dækker ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller under rejsen. Går dit flyselskab eller rejsebureau konkurs skal du kontakte Rejsegarantifonden for mere information.
Har du købt en pakkerejse, og går flyselskabet konkurs, skal du kontakte dit rejsebureau for mere information.

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg ikke kan blive vaccineret pga. graviditet eller kronisk sygdom, eller hvis jeg ikke har et vaccinepas?

Vi dækker dig som normalt i henhold til din police og gældende forsikringsbetingelser. Vær dog opmærksom på, at forsikringen ikke dækker udgifter, hvis du bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccinepas etc. Vi anbefaler, at du grundigt undersøger, hvilke regler der gør sig gældende i dit destinations land. 

Kan jeg få et forsikringsbevis til visumansøgning, hvis jeg ikke har et vaccinepas?

Ja, du har altid mulighed for at modtage et forsikringsbevis. Vær dog opmærksom på, at vi ikke garanterer, at dette er nok for at en ambassade fx kan udskrive et visum. Derfor anbefaler vi altid, at du undersøger dette ved den relevante ambassade og myndighed. 

Dækker Incoming Forsikring forsikrede, hvis forsikrede ikke er blevet vaccineret?

Vi dækker som normalt i henhold til din police og gældende forsikringsbetingelser. Vær dog opmærksom på, at forsikringen ikke dækker udgifter, hvis forsikrede bliver nægtet indrejse pga. manglende dokumentation, vaccinepas etc. Vi anbefaler, at du grundigt undersøger, hvilke regler der gør sig gældende i dit destinations land. 



Husk rejseforsikring!

Læs mere om vores rejseforsikringer og køb online her.

Læs mere

Er du erhvervskunde?

Klik her

Spring telefonkøen over - anmeld din skade online - klik her

På nuværende tidspunkt har vi ca. 4 ugers behandlingstid.

Spørgsmål til din rejseforsikring eller skadeanmeldelse? Kontakt vores Kundeservice eller Skadeafdeling >

Kronisk eller eksisterende lidelse?

Husk at søge om medicinsk forhåndstilsagn, hvis du har en kronisk eller eksisterende lidelse, der ikke har været stabil i 2 mdr. op til afrejse.

Læs mere her >

Akut brug for hjælp?

Kontakt vores alarmcentral døgnet rundt på tlf. +45 70109030 eller erv-alarm@euro-center.dk.

Language