Coronavirus/COVID19

Nedenfor har vi samlet information om coronavirus/COVID-19.

Ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet

Med udgangspunkt i den udmeldingen fra de danske myndigheder og Udenrigsministeriet d. 17. marts kl. 19, hvor Udenrigsministeriets hidtidige opdeling af verden i røde og orange områder fastfryses fra nu og indtil videre frem til den 13. april 2020, hvordan skal du som rejsende forholde dig?

Udenrigsministeriet har nu fastfrosset rejsevejledningerne, så der er fortsat ikke tale om en evakuering.

Europæiske ERV dækker dog ekstraordinært rimelige og nødvendige ekstraudgifter til ombooking af hjemrejse (økonomiklasse - almindelig rutefly) for de af vores kunder, som ikke kan komme hjem på deres oprindelige hjemrejsebillet efter følgende regler. Du skal kontakte os senest d. 27. marts 2020.

Hjemrejse til og med d.  20. marts 2020: Har du en planlagt hjemrejse til og med den 20. marts, skal du fastholde denne hjemmerejse.

Hjemrejse fra d. 21. marts 2020: Har du en planlagt hjemrejse fra den 21. marts skal du i første omgang kontakte Europæiske Alarm eller vores Kundeservice. 

Europæiske ERV Alarm
Vores Alarmcentral modtager mange henvendelser, og forsøger at assistere alle vores kunder, så godt som vi kan. Grundet den helt ekstraordinære situation, så har vi forlængede svartider på telefon og pr. mail. Vi skal derfor opfordre til, at eventuelle pårørende ikke kontakter os ligenu, så de danskere, der er på rejse har mulighed for at komme igennem og få assistance.

Akut assistance
Ved behov for akut assistance kan vores Alarmcentral kontaktes på +45 70109030, mail: erv-alarm@euro-center.dk. Der må forventes ekstra lange svartider i øjeblikket, da der er rigtig mange kunder, der forsøger at ringe.

Spørgsmål og anmeldelse af skade
Har du spørgsmål til din rejseforsikring eller skadeanmeldelse, kan du kontakte vores Kunde- og Skadeafdeling:
Kundeservice: tlf. +45 33 25 25 25 eller info@erv.dk
Skadeafdeling: tlf. 45 33 25 25 25 eller skade@erv.dk

Bemærk, dog på grund af denne ekstraordinære situation, har vi på nuværende tidspunkt en længere behandlingstid i vores skadeafdeling, men vi arbejder på højtryk for at besvare alle henvendelser så hurtigt som muligt, men der kan forekomme ekstra ventetid, og det håber vi på din forståelse for.

Vi vil opdatere denne hjemmeside løbende.

Europæiske ERV følger nøje udviklingen og henholder os i øvrigt til de nyeste og opdaterede rejsevejledninger, som Udenrigsministeriet kommer med. Vi anbefaler, at du holder dig opdateret om situationen hos Udenrigsministeriet og Sundhedsstyrelsen og følger deres anbefalinger.

Senest opdateret 27. marts 2020.

Før rejsen - afbestilling

Sådan er du dækket:

Hvis min rejsedestination er Orange eller Rød på Udenrigsministeriets rejsevejledning?  

Forsikringen dækker ikke afbestilling i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvis min rejsedestination er Gul på Udenrigsministeriets rejsevejledning?  

Forsikringen dækker ikke afbestilling i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvis jeg som en del af min rejseplan skal mellemlande i et land, som Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser og indrejse til?  

Forsikringen dækker ikke afbestilling i sådanne tilfælde og du skal derfor kontakte din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvis mit fly aflyse grundet coronavirus?  

Forsikringen dækker ikke ved aflysning af flyafgang, og du skal derfor kontakte flyselskabet for eventuel refundering.

Hvis et arrangement (koncert, messe, etc.) aflyses?  

Forsikringen dækker ikke i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte arrangøren af arrangementet for eventuel refundering. Der er heller ikke dækning for ubenyttede flybilletter og opholdsudgifter. Vi anbefaler at du kontakter rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvis jeg ikke kan starte en rejse, grundet at jeg bliver sat i karantæne?  

Dækningen afhænger af, hvilken type afbestilling, du har tegnet.

 

Årsrejseforsikring + tilvalg afbestilling
Grundet den alvorlige/ekstraordinære situation i øjeblikket, har vi valgt at udvide vores dækning for Afbestilling, således at vi også dækker afbestilling, hvis myndighederne sætter dig i karantæne, og du dermed ikke har mulighed for at starte en planlagt rejse. Det er vigtigt, at du kontakter rejsebureauet eller flyselskab og hotel for afbestilling og eventuel refundering, inden du kontakter os.

 

Årsafbestilling

Grundet den alvorlige/ekstraordinære situation i øjeblikket, har vi valgt at udvide vores dækning for afbestilling, såfremt din rejse er købt før d. 1 marts 2020 dækker vi afbestilling, hvis myndighederne sætter dig i karantæne, og du dermed ikke har mulighed for at starte en planlagt rejse. Det er vigtigt, at du kontakter rejsebureauet eller flyselskab og hotel for afbestilling og eventuel refundering, inden du kontakter os.

 

Afbestilling

Grundet den alvorlige/ekstraordinære situation i øjeblikket, har vi valgt at udvide vores dækning for afbestilling, såfremt din forsikring er købt før d. 1 februar 2020 dækker vi afbestilling, hvis myndighederne sætter dig i karantæne, og du dermed ikke har mulighed for at starte en planlagt rejse. Det er vigtigt, at du kontakter rejsebureauet eller flyselskab og hotel for afbestilling og eventuel refundering, inden du kontakter os.

 

 

Under rejsen - Rejseforsikring 

Sådan er du dækket:

Hvordan er du som privatkunde dækket, hvis du ønsker at rejse efter Udenrigsministeriet har fastfrosset rejsevejledningerne?  

Rejseforsikringen dækker generelt ikke skader, der var forventelige inden afrejse.

Som situationen med coronavirus/COVID-19 har udviklet sig i Danmark siden den 12. marts 2020 og fortsat hastigt udvikler sig på verdensplan, vil det være forventeligt, at både smittefaren og/eller myndigheders foranstaltninger til begrænsning heraf, vil få indflydelse på den planlagte/påtænkte rejse.

Europæiske ERV dækker derfor ikke skader, der direkte eller indirekte skyldes coronavirus/COVID-19, hvis du udrejser fra Danmark/dit permanente bopælsland fra og med fredag den 20. marts 2020 kl. 10:00 til og med for nuværende mandag den 13. april 2020.

Den generelle undtagelse gælder for alle dækningerne i rejseforsikringen, dvs. også for sygdomsdækning, flyaflysninger, forsinket fremmøde, krisehjælp og evakuering.

Skader, der ikke er skyldes eller kan relateres til coronavirus/COVID-19, vil i områder, der af Udenrigsministeriet er kategoriseret som orange (alle ikke-nødvendige rejser frarådes), være dækket i henhold til vilkårene under de enkelte dækninger. Disse skader er ikke omfattet af den generelle undtagelse.

I røde områder, hvortil al indrejse frarådes af Udenrigsministeriet, dækker rejseforsikringen generelt ikke på private ferierejser, uanset om skadeårsagen skyldes coronavirus/COVID-19 eller ikke.

 

For erhvervskunder:

  • Hvis du er på erhvervsrejse og har mistanke om coronavirus og har brug for læge eller hospital, dækker forsikringen akut opstået sygdom i henhold til forsikringsbetingelserne. Vores alarmcentral kan kontaktes døgnet rundt på +45 70 10 90 30 eller på erv-alarm@euro-center.dk
  • Hvis du befinder dig i Kina eller eller et andet land, hvor Udenrigsministeriet fraråder indrejse, opfordrer vi dig til at følge de lokale myndigheders anvisninger og sørge for at tilmelde dig Udenrigsministeriets danskerliste på um.dk samt følge Udenrigsministeriets rejsevejledninger.
  • Hvis du er i Hubei-provinsen og som følge heraf må forlænge din erhvervsrejse, dækker forsikringen en forlængelse af rejseforsikringen.
  • Hvis du snart skal rejse til Kina eller andre områder og lande, hvor coronavirus (COVID-19) er registreret, opfordrer vi dig til, at du løbende holder dig orienteret om situationen via Udenrigsministeriets rejsevejledninger. Derudover kan det være en fordel at holde dig orienteret via nyhedsmedier. Kontakt evt. også din rejsearrangør eller flyselskab for at høre, hvordan du skal forholde dig. 

 

Hvis du er i tvivl om ovenstående eller i øvrigt har spørgsmål er du velkommen til at kontakte os på info@erv.dk eller på telefon til vores Kundeservice +45 33 25 25 25. 

Vi modtager dog rigtig mange relevante spørgsmål i øjeblikket pga. den ekstraordinære situation, og vi arbejder på højtryk for at besvare alle henvendelser så hurtigt som muligt. Men der kan forekomme længere svartider, og det håber vi på jeres forståelse for.

Language