Coronavirus/COVID19

Nedenfor har vi samlet information om coronavirus/COVID-19.

Senest opdateret 12. maj

Udenrigsministeriet forlænger sin globale rejsevejledning til og med 31. maj 2020. Det betyder, at alle ikke-nødvendige rejser til hele verden fortsat frarådes på grund af udbredelsen af coronavirus/COVID-19 pandamien. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside her >>

Spring telefonkøen over - anmeld din skade online

Vi har ekstra mange opkald i øjeblikket, så du kan med fordel anmelde din skade online her >> 

Bemærk, at vi på nuværende tidspunkt har 4-8 ugers behandlingstid i vores skadeafdeling, da vi modtager ekstraordinært mange skadeanmeldelser i øjeblikket. Vi arbejder på højtryk for at besvare alle henvendelser så hurtigt som muligt, men der kan forekomme ekstra ventetid. Vi beklager ulejligheden. 

Spørgsmål til din rejseforsikring eller skadeanmeldelse? Kontakt vores Kundeservice eller Skadeafdeling >>

Før rejsen - afbestilling

Sådan er du dækket:

Jeg har købt en pakkerejse. Dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Hvis du har købt en pakkerejse, dvs. en rejse der indeholder flere ydelser (fx flybilletter og hotel eller hotel og udflugt), skal din rejsearrangør, ifølge Pakkerejseloven, tilbagebetale det fulde beløb, du har betalt for rejsen, når Udenrigsministeriet fraråder, at du rejser.

Samtidig er det dit flyselskabs ansvar at refundere eller ombooke din flybillet, hvis du ikke har købt en pakkerejse.

Vi anbefaler derfor, at du kontakter dit rejsebureau eller flyselskab for refundering eller eventuel ombooking af din rejse.

Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har selv arrangeret min rejse, hvordan dækker min afbestillingsforsikring, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til min destination?

Vi anbefaler, at du kontakter din rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering. Afbestilling på grund af ændrede rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er ikke et skadestilfælde, der er omfattet af de årsager til dækning, som er nævnt i forsikringsbetingelserne for vores afbestillingsforsikring.

Jeg har billetter til et arrangement (koncert, messe etc.), som aflyses pga. coronavirus/COVID-19. Hvordan er jeg dækket?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke i sådanne tilfælde, og du skal derfor kontakte arrangøren af arrangementet for eventuel refundering. Forsikringen dækker desudenn ikke ubenyttede flybilletter og opholdsudgifter. Vi anbefaler, at du kontakter rejsearrangør, flyselskab og/eller overnatningssted for eventuel refundering.

Hvordan dækker afbestillingsforsikringen, hvis mit fly aflyses pga. coronavirus/COVID-19?

Afbestillingsforsikringen dækker ikke ved aflysning af flyafgang, og vi anbefaler derfor, at du kontakter flyselskabet for eventuel refundering.

Jeg er blevet opsagt og er derfor forhindret i at rejse. Hvordan dækker min afbestillingsforsikring?

Afbestillingsforsikringen dækker, hvis du, på grund af uventet opsigelse mindre end 3 måneder inden afrejsen, forhindres i at rejse. 

 

Under rejsen - Rejseforsikring 

Sådan er du dækket:

Hvordan er jeg dækket, hvis jeg ønsker at rejse på trods af, at Udenrigsministeriet fraråder rejser?

Vi anbefaler, at du følger Udenrigsministeriets vejledninger.

Rejseforsikringen dækker ikke skader, der direkte eller indirekte skyldes coronavirus/COVID-19, hvis du udrejser fra Danmark/dit permanente bopælsland fra og med fredag den 20. marts 2020 kl. 10:00 til og med for nuværende søndag den 31. maj 2020.

Den generelle undtagelse gælder for alle dækningerne i rejseforsikringen, dvs. også for sygdomsdækning, flyaflysninger, forsinket fremmøde, krisehjælp og evakuering.

Rejseforsikringen dækker som normalt i områder, der af Udenrigsministeriet er kategoriseret som orange (alle ikke-nødvendige rejser fraråder). Dette gælder dog kun skader, der ikke skyldes eller kan relateres til coronavirus/COVID-19, og forsikringen dækker i henhold til vilkårene under de enkelte dækninger. Disse skader er ikke omfattet af den generelle undtagelse.

I røde områder, hvortil al indrejse frarådes af Udenrigsministeriet, dækker rejseforsikringen generelt ikke på private ferierejser, uanset om skadeårsagen skyldes coronavirus/COVID-19 eller ikke.

Jeg er udrejst, inden Udenrigsministeriet ændrede deres rejsevejledninger 13. marts 2020, og jeg ønsker at fortsætte min rejse. Hvordan dækker min rejseforsikring?

Ønsker du at forsætte din rejse, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, og har du en gyldig rejseforsikring, dækker rejseforsikringen som normalt.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du vælger at fortsætte din rejse, på trods af Udenrigsministeriets anbefalinger, har du ikke senere mulighed for at få dækning for førtidig hjemrejse pga. coronavirus/COVID-19. Samtidig kan vores muligheder for at yde assistance på rejsen være meget begrænsede pga. situationen med coronavirus i hele verden.

Jeg er udrejst, inden Udenrigsministeriet ændrede deres rejsevejledninger 13. marts 2020, og jeg ønsker at fortsætte min rejse, men min rejseforsikring er ved at udløbe. Kan jeg forlænge min rejseforsikring?

Der er mulighed for, at du kan få forlænget din rejseforsikring. Kontakt venligst vores Kundeservice på info@erv.dk eller +45 33 25 25 25 for mere information. 

Jeg har allerede planlagt min sommerferie. Hvad gør jeg?

De nuværende rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet er foreløbig forlænget til og med 31. maj 2020. Hvis du først skal rejse til sommer, anbefaler vi, at du afventer situationen, og holder dig orienteret i forhold til myndighedernes anbefalinger. 

 

Konkurs 

Sådan er du dækket:

Hvordan dækker min afbestilling- og rejseforsikring, hvis flyselskab eller rejsebureau går konkurs før eller under rejsen?

Forsikringen dækker ikke, hvis dit rejsebureau eller flyselskab går konkurs, hverken før eller under rejsen. Går dit flyselskab eller rejsebureau konkurs skal du kontakte Rejsegarantifonden for mere information.
Har du købt en pakkerejse, og går flyselskabet konkurs, skal du kontakte dit rejsebureau for mere information.

Relevante links:

Vi følger nøje udviklingen og henholder os til de nyeste rejsevejledninger fra Udenrigsministeriet. Vi anbefaler, at du holder dig opdateret om situationen og følger myndighedernes anbefalinger. 

Er du erhvervskunde?

Klik her

Akut brug for hjælp?

Kontakt vores alarmcentral døgnet rundt på tlf. +45 70109030 eller erv-alarm@euro-center.dk.

Language