kundehistorier

Kundehistorier

Her kan du læse eksempler på vores kunders personlige rejsehistorier og deres oplevelser med den hjælp og service, vi har ydet dem ude i verden.

Hver eneste af vores kunder har deres helt egen rejsehistorie. Og heldigvis forløber mange rejser problemfrit. Men der er desværre også de rejser hvor alt går galt, og hvor vores kunder har haft hårdt brug for vores hjælp.

Fra tid til anden er vi så heldige at få feedback på den hjælp, vi yder vores kunder, når de støder på problemer ude i verden. Disse oplevelser har nogle af vores kunder valgt at dele med os, og vi har samlet et par eksempler, som vi har valgt at dele med jer:


For tidlig fødsel i USA >

Indlæggelse på tyrkisk hospital >

For tidlig fødsel i USA

Filippa blev født på Key West, Florida d. 5. maj 2012 præcis otte uger før tid og vejede 1700 g. Europæiske ERV var med hele vejen igennem den svære situation og sørgede for at skabe de bedst mulige rammer for familien Smidt-Kjærby og efterfølgende hjemtransport til Danmark. Sagens omkostninger kom op over 1,5 mio. kr. Følgende rejsefortælling er baseret på en virkelig hændelse, gengivet af de involverede parter.

"30. april, 2012: Ankomst til USA
Den 30. april 2012 ankom jeg, min mand Thomas og vores søn Pelle på 3 år sammen med Thomas’ familie til USA. Jeg var gravid og der var lagt op til en klassisk Florida rundrejse med afslapning ved pool og strand.


4. maj, 2012: Stærke veer, indlægges på nærliggende hospital
Den 4. maj ankom vi til Key West, og sent samme aften fik jeg stærke ve lignende smerter. Thomas kørte mig de fem minutter til det nærliggende hospital, Lower Keys Medical Center, hvor jeg ved ankomsten havde fået det værre og skulle på toilettet.


Her konstaterede jeg, at babyens ene ben allerede var på vej ud og at fødslen var i gang. Herfra gik alting pludselig stærkt og der opstod en meget kritisk situation for mig og vores barn, idet barnet var på vej med benene først, og der var ikke en læge tilstede på hospitalet. Panikken var stor, også blandt sygeplejerskerne, som ikke vidste hvad de skulle gøre og råbte henover hovedet på hinanden. Lægen, som var på tilkaldevagt, ankom ca. 15 minutter senere, hvor han fandt situationen så kritisk, at han nærmest bare ’flåede’ vores datter ud.

5. maj, 2012: Filippa kommer til verden
Filippa kom til verden den 5. maj i 32. uge og vejede 1700 g. Hun blev efterfølgende fløjet med helikopter til Miami Children’s Hospital, hvor hun blev lagt i kuvøse på neonatal intensiv afdeling. Thomas, Pelle og jeg fulgte efter i bil godt et døgn senere, da jeg var blevet udskrevet og i stand til at klare den fire timer lange køretur tilbage til Miami.


Samme dag kontaktede Thomas Europæiske ERV’s alarmcentral. Thomas og vores søn Pelle var forsikret hos et konkurrerende forsikringsselskab, mens jeg var forsikret hos Europæiske ERV, da de kunne tilbyde en bedre dækning ved graviditet end konkurrenterne.

Som patient havde Filippa ret til to sygeledsagere, hvoraf jeg var den ene og Thomas den anden. Europæiske ERV besluttede dog tilmed at dække Pelle under min forsikring. Europæiske ERV’s alarmcentral bad hospitalet i Miami om en medicinsk rapport, et omfattende referat af min graviditet, en prognose for den aktuelle diagnose og behandling såvel som den forventede plan.

Fra starten arrangerede Europæiske ERV den fornødne betaling til hospitalet. Vi fandt et hotel at være på og sørgede for udlejningsbil, så vi kunne komme til og fra hospitalet, da jeg skulle give mælk til Filippa hver 3. time. Europæiske ERV sikrede, at alle udgifter til hotel, bil, forplejning og diverse blev dækket. Europæiske ERV var klar til at hjælpe med alt det praktiske, men udviste også en fin empati, og spurgte ind til os.

7. maj, 2012
Den 7. maj vurderede Europæiske ERV’s læge, at Filippa skulle blive på hospitalet i Miami i mindst tre uger, før man igen kunne evaluere om hun var i stand til at blive transporteret hjem til Danmark. For tidligt fødte børn bliver normalt på hospitalet indtil deres planlagte termin i uge 40 (for Filippas vedkommende d. 29.juni) og skal veje omkring 2500 g.


Vi kunne i denne situation ikke gøre så meget andet end bare at vente på, at Filippa voksede. Men det var en meget stressende tid, hvor vi opholdt os på hospitalet fra morgen til aften, og hvor jeg og Thomas var hos henholdsvis Pelle og Filippa på skift – og på intet tidspunkt sad ved kuvøsen samtidig, da der ikke måtte komme børn ind på afdelingen.

Filippa var stabil, men der opstod løbende kritiske situationer. Efter en uges tid mistænkte de en infektion og måtte stoppe med at give hende mælk i flere dage, hvorefter hendes vægt faldt til 1500 g. Hendes lunger var umodne og derfor havde hun dagligt problemer med vejrtrækningen. Hun lå også under lys for gulsot af flere omgange, og derudover modtog hun al næring via sonde, da børn under 35 uger ikke er i stand til at sutte, synke og trække vejret samtidig.

Så i alt dette var det dejligt, at vi ikke skulle kæmpe med forsikringsselskabet, som dækkede alle udgifter uden problemer!

14 maj, 2012: Gode nyheder
Den 14. maj opdaterede lægen på Miamis børnehospital os og Europæiske ERV med gode nyheder. Filippa var i bedring, men vejede stadig for lidt og kunne endnu ikke modtage ernæring oralt. Ligeledes skulle hun stadig ligge i kuvøse, indtil hendes vægt øgedes og hun blev i stand til selv at holde sig varm.


6. juni, 2012: Hjemtransport til Danmark med ambulancefly
Den 1. juni var Filippa klar til at blive transporteret hjem til Danmark og overflyttet til Skejby Sygehus. Europæiske ERV bookede et ambulancefly til os, da Filippa stadig skulle ligge i kuvøse og en neonatal-læge og specialsygeplejerske skulle derfor også flyve med til Danmark.


Hjemrejsen til Århus fandt sted d. 6. juni og Europæiske ERV sikrede, at Skejby Sygehus var blevet oplyst om alle sagens detaljer og stod klar til at modtage Filippa og mig.

filippa_1Filippa ankommer til Danmark med ambulancefly og overflyttes til Skejby Sygehus.

"Filippa er gået fra fnug til basse"
I dag har vi det godt, og Filippa er gået fra fnug til basse på 5 måneder. Den måde Filippa kom til verden på, har været en utrolig hård oplevelse for os. Heldigvis er vi meget rejsevante og hun er vores andet barn, og derfor har vi gennem hele forløbet formået at være forholdsvis rolige. Ligeledes har der ikke været noget tovtrækkeri med Europæiske ERV og vi har følt os i gode, sikre, kyndige og professionelle hænder hele vejen igennem.


Vores oplevelse bekræfter os i hvor vigtig en rejseforsikring er!
Vi rejser aldrig uden forsikring. Men denne hændelse har blot bekræftet os i præcis, hvor vigtig en rejseforsikring er!"

filippa_2
(Kilde: Pernille Smidt-Kjærby, 2012.)

Indlæggelse på tyrkisk hospital

På en ferie i Alanya, Tyrkiet, bliver Lucas indlagt på et lokalt hospital på grund af maveproblemer. Han kontakter en medarbejder i Europæiske ERV's alarmcentral, som hjælper ham igennem resten af sygdomsforløbet. Nedenfor kan du læse hans feedback.

"Hej Europæiske;
Jeg blev for ca. 14 dage siden indlagt på et hospital i Alanya da jeg fik nogle problemer med min mave. Jeg fik derfor brug for hjælp fra Europæiske, fordi jeg til dels var både bekymret og bange. Desuden havde jeg svært ved at kommunikere med personalet pga. sprog-barrieren mv.

Jeg fik derfor fat i „Christian“ på jeres alarmcentral, han var utrolig behagelig at få i røret, han var hjælpsom, lyttende og tog min situation seriøst, på kort tid havde han snakket med hospitalet om mine bekymringer og arrangeret tolk mv.

I det hele taget var hans hjælp bare upåklagelig og med til at resten af min ferie kunne holdes på stranden og ikke på hospitalet.

Jeg vil derfor blive utrolig glad for om I ville viderebringe den største ros og tak til jeres medarbejder ved navn „Christian“ på alarmcentralen.

Jeg kan roligt sige at jeg for fremtiden tegner alle mine rejseforsikringer hos jer.

Med venlig hilsen
Lucas Sell."

(Kilde: Lucas Sell)

årsrejseforsikring

Vælg en årsrejseforsikring

Hvis du rejser blot to gange på et år, så sparer du penge på din rejseforsikring.

Læs mere

 

Lokal hjælp – verden rundt

Med vores servicekontorer har du altid et netværk af erfarne fagfolk med lokal tilstedeværelse og knowhow med på din rejse – uanset hvor du befinder dig.

 

Læs mere