5 tips til hvordan du lindrer rejsefeber

Rejsefeber er en følelse af spænding, nervøsitet eller til og med angst, som man kan få lige før en rejse. Det er meget almindeligt, men viser sig lidt forskelligt fra person til person. Nogle nyder følelsen og oplever rejsefeber som en herlig boblen i maven, mens andre kan få rigtig anstrengende besvær med blandt andet angst og søvnproblemer. Vi undersøger, hvad rejsefeber egentlig er, hvilke symptomer der kan opstå og giver dig tips til, hvad du kan gøre for at håndtere din rejsefeber.

Hvad er rejsefeber?

Rejsefeber beskrives i ordbogen som "uro eller spænding lige før en forestående rejse" eller "iver efter at foretage rejser". De fleste har nok oplevet iver eller sommerfugle i maven, hvilket kan føles herligt - men for mange kan rejsefeber være voldsomt generende, og det kan i færste fald lede til, at man overhovedet ikke vil rejse. Hvad er egentlig normale symptomer på rejsefeber? 

Almindelige symptomer på rejsefeber

  • En følelse af uro, spænding og/eller nervøsitet 
  • Nervøsitet for at noget skal gå galt
  • Stressanfald og svedeture
  • Søvnproblemer og/eller søvnløshed
  • Angst og ildebefindende

At være spændt og nervøs over, at du har glemt noget derhjemme er helt normalt, men hvis du rammes af angst eller søvnløshed hver gang, du skal rejse, har du måske brug for hjælp til at dæmpe din uro. Hvad gør du, hvis din rejsefeber bliver for svær at håndtere? Her giver vi dig vores fem bedste tips:

  • Planlæg

Begynd at planlægge rejsen ned til mindste detalje, så snart du har bestilt din billet. Hvordan kommer du til lufthavnen? Hvornår skal du senest hjemmefra for at være der på den bestemte tid? Hvor skal du bo, og hvordan kommer du derhen? 

  • Forbered

Forbered dig ved at skrive alt, du planlægger, ned. Du kan lave lister med alt fra køreplaner, dagsorden, aktivitetsskema, pakkeliste og to-do-liste. Glem ikke at undersøge, om det kræves, at du skaffer nogle vaccinationer eller visum til destinationen. Hold øje med vejret på destinationen og sørg for at pakke i god tid. Og vigtigst af alt - har du tjekket, om du har en tilstrækkeligt dækkende rejseforsikring, hvis uheldet skulle være ude. At være godt forberedt kan dæmpe uroen og nervøsisteten over at have glemt noget vigtigt.

  • Visualiser

At visualisere er at se for dig, hvordan du lykkes med dine udfordringer. Øv dig i at dagdrømme om, hvordan du hurtigt og smidigt undgår alle forhindringer på vejen mod din vidunderlige rejse. Forsøg at omdanne din nervøsitet til noget positivt, som gør dig forventningsfuld over for, hvad der kommer til at ske.

  • Distraher

Hvis det ikke fungerer med visualisering, kan du arbejde med at distrahere dig selv og din hjerne. Hæng ud med en ven, læs en bog, tag en spadseretur eller brug tid på en hobby, som du synes om og forsøg ikke at tænke på problemer, som skulle kunne opstå, når du rejser.

  • Repeter

Hold ikke op med at rejse! Det værste, du kan gøre, er at lade din angst og uro begrænse dig. I de allerfleste tilfælde bliver rejsefeberen bedre, jo mere du udsætter dig for at rejse. Så fortsæt med at opdage verden!

 

Obs. Handler din rejse rejsefeber om, at du har flyskræk? Læs vores blogindlæg "Kom af med din flyskræk" her >>

 

Du glemmer vel ikke rejseforsikringen?

Søg efter pris og book

Se også:

Language