Rejseforsikring til Libanon
- Libanon kan være forbundet med flere sikkerhedsrisici. Derfor anbefales det at tjekke med Udenrigsministeriets rejsevejledning før afrejse til Libanon. Bemærk, vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder som Udenrigsministeriet fraråder at opholde sig i.
- Pas skal være gyldigt i tre måneder for indrejse til Libanon. Læs mere om reglerne for pas og visum nedenfor.
Oversigt
Hovedstad: Beirut (2,421 mio. indbyggere)
Befolkning: 5.353.930 (2024 estimeret)
Religioner: Muslim 61,1% (30,6% sunni, 30,5% shia, nogle alawitter og ismailier), kristne 33,7%, drusere 5,2%
Sprog: arabisk, fransk, engelsk, armensk
Tidszone: UTC+2; sommertid: +1 time, begynder sidste søndag i marts, slutter sidste søndag i oktober
Køreside: Højre
Opkaldskode: +961
Elektriske stik: Type A, Type B, Type C, Type D og Type G
Penge
Den lokale valuta i Libanon er libanesiske pund (LBP). Pr. 24. september 2024 er 100 LBP lig med 0,0 USD. Ud over den lokale valuta kan USD accepteres til betaling nogle steder.
Valutaveksling kan foretages i banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være parate til at bruge kredit- eller debetkortbetalinger i byområder og kontanter i landdistrikter. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Banker vil typisk lukke tidligt om eftermiddagen på hverdage og ved middagstid om lørdagen, samt lukke helt om søndagen.
Tjener får normalt et drikkepenge på 10-15 %, men tjek din regning, da nogle steder automatisk tilføjer et servicegebyr på 15 %. Hotelportører og parkeringsbetjente sætter pris på små regninger som drikkepenge.
Elektricitet
Strømforsyningen i Libanon er mindre end pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) A, B, C, D og G. Elektricitetsforsyningen er ekstremt tilbøjelig til at blive forstyrret, og selvom større virksomheder og hoteller typisk vil have generatorer til at beskytte forretningskontinuiteten, kan mindre virksomheder og hjem muligvis ikke .
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Libanon. Passet skal være gyldigt i mindst tre måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Libanon for jordanske statsborgere : Jordanske statsborgere kan rejse ind i Libanon visumfrit i op til tre måneder.
Visumfri rejse til Libanon : GCC-statsborgere kan rejse ind i Libanon visumfrit i op til seks måneder.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan ansøge om et indrejsevisum ved ankomsten, hvis de ønsker at blive i Libanon i op til 30 dage.
Turistvisum til arabiske (ikke-GCC) og afrikanske statsborgere : Udvalgte arbejdere fra udvalgte afrikanske og ikke-GCC-arabiske lande kan ansøge om en måneds forretningsvisum, der kan forlænges til tre måneder.
Visum
Indrejsevisum : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande skal ansøge om et indrejsevisum, hvis de ønsker at blive i Libanon på en libanesisk ambassade i udlandet. Maksimal opholdsvarighed blev ikke angivet.
Lokale rejser
Oversigt
Rejsende, der ankommer til Libanon, bør medbringe USD for at veksle ved vekslingstjenester kendt som ' sarraf ', da pengeautomater ikke tillader hævning fra udenlandske konti og kortbetalinger ikke accepteres på grund af den økonomiske krise og bankkrisen. Til vejkørsel anbefales private taxaer (taxaer uden andre passagerer) til rejser i byen. Kørsel kan være farligt på grund af udbredt dårlig kørselspraksis; alvorlige ulykker er almindelige, og beredskabstjenester kan være langsomme til at reagere på grund af tæt trafik. Landets jernbaner blev sat ud af drift af borgerkrigen 1975-1990; udover taxaer og ride-haiing apps er busser den vigtigste form for offentlig transport. De fleste større flyselskaber flyver hyppigt gennem Rafic Hariri International Airport (BEY/OLBA) .
Rejsesikkerhed
Flyrejser
De fleste større flyselskaber flyver hyppigt gennem Rafic Hariri International Airport (BEY/OLBA) . Lufthavnen ligger 15 minutters kørsel fra Beiruts centrum og er let tilgængelig , når trafikken ikke er tæt. Lufthavnens embedsmænd opfordrer passagerer til at ankomme tre timer før afgang for at undgå overbelastning i lufthavnen i højsommeren og julens rejsesæsoner. For dem, der rejser ud af Libanon på et turistvisum, og som har opholdt sig mere end en måned, kræves et udrejsevisum til en pris af 4.990.000 libanesiske lira (USD60), som kan fås hos General Security Office i Beiruts Rafic Hariri International Airport ( BEY/OLBA) . Betalingen skal være kontant, i libanesiske lira, og rejsende skal fremvise en sort/hvid fotokopi af deres pasfotoside og deres seneste indrejsestempel.
Flere taxaer venter på passagerer uden for terminalen. Disse spænder fra lokale taxaer (dvs. meget gamle Mercedeser) til moderne taxaer med aircondition.
Luftrum
På grund af sikkerhedsmæssige bekymringer midt i stigende spændinger mellem Israel og Hizbollah har følgende flyselskaber suspenderet eller delvist aflyst flyvninger til eller fra Beirut-Rafic Hariri International Airport (BEY/OLBA) :
Qatar Airways, Iran Air, Qeshm Air, Mahan Air, Iraqi Airways, Jordanian Airlines, EgyptAir, Gulf Air, KLM, Kuwait Airways, Air Algerie, Turkish Airlines, Pegasus Airlines, AJet, Condor og Eurowings flyvninger til Beirut Rafic Hariri Lufthavn er suspenderet indtil videre.
Flydubai-flyvninger til Beirut Rafic Hariri Lufthavn blev suspenderet indtil den 7. oktober.
Emirates flyvninger til Beirut Rafic Hariri Lufthavn blev suspenderet indtil 8. oktober.
Air France og Transavia suspenderede flyvninger til Beirut Rafic Hariri Lufthavn frem til den 8. oktober.
Aegean Airlines flyvninger til Beirut Rafic Hariri Lufthavn er suspenderet indtil 31. oktober.
Lufthansa Group, inklusive SunExpress, flyvninger til Beirut Rafic Hariri Lufthavn er suspenderet til den 30. november.
Middle East Airlines (MEA), som primært er baseret i Beirut Rafic Hariri Lufthavn , vil kun operere omkring 40 procent af sine flyvninger under en ændret tidsplan indtil videre.
Grænser og indgang
Syriske og palæstinensiske statsborgere skal have et gyldigt indrejsevisum til Libanon. Søgrænserne er lukket indtil videre.
Udgang
For dem, der rejser ud af Libanon på et turistvisum, og som har opholdt sig mere end en måned, kræves et udrejsevisum til en pris af 4.990.000 libanesiske lira (USD60), som kan fås hos General Security Office i Beiruts Rafik Hariri International Airport. Betalingen skal være kontant, i libanesiske lira, og rejsende skal fremvise en sort/hvid fotokopi af deres pasfotoside og deres seneste indrejsestempel.
Med virkning fra den 19. september er det forbudt for rejsende, der afgår fra Beirut Rafic Hariri International Airport (BEY/OLBA), at medbringe personsøgere og walkie-talkies om bord på fly, i indchecket bagage eller via fragt indtil videre, efter en række eksplosioner i landet, der involverer disse enheder.
Vejrejser
Vejene i Libanon varierer i kvalitet, især siden 2019, hvor en økonomisk krise ramte landet, og der er ingen ressourcer, der kan allokeres til vedligeholdelse af veje og infrastruktur eller holde gadelys tændt, hvilket gør natrejser mere farlige. Veje til bjergene og i syd , især dem mod Syrien, er særligt farlige, da mange er ikke-asfalterede og fyldt med huller og blinde hjørner. I 2019 var trafikulykker den tredje hyppigste dødsårsag for libanesiske statsborgere under 20 år; det årlige gennemsnit for trafikulykker siden 2007 falder aldrig under 3.000.
Den største trussel mod chauffører kommer dog fra dårlige kørestandarder. Sidespejle og bakspejle, retningssignaler, vognbanemarkeringer, røde lys og vognbanemarkeringer ses ofte bort fra; mange bilister er tilbøjelige til næsten udelukkende at være opmærksomme på, hvad der foregår foran dem. Horn bruges i vid udstrækning til at signalere tilstedeværelse frem for aggression, især om natten under strømafbrydelser. Hvis du er i tvivl, så brug dit horn til at lade nærliggende chauffører vide, at du er der. På grund af brændstofmangel tiltrækker tankstationer lange køer og er blevet hotspots for spontan vold, da slagsmål jævnligt bryder ud under lange ventetider, og de hurtigt kan eskalere, da mange lokale er bevæbnede.
Spritkørsel er også almindeligt sent om aftenen i weekender og på helligdage i Beirut og de nordlige bycentre . Ekstrem forsigtighed er nødvendig, når du kører om vinteren, da mange bilister ikke bruger snedæk eller kæder, hvilket betyder, at du ofte vil støde på køretøjer, der enten sidder fast på farlige skråninger eller glider på stejle isglatte veje.
Offentlig transport
Busser: Busser kører i hele landet og i de større byer. De er meget grundlæggende, trange og tager ofte længere tid end den planlagte tid. Fra april og frem, når vejret bliver varmere, kan busser være ubehagelige, da de har lidt ventilation, især når de sidder fast i en af de almindelige trafikpropper.
Adskillige busstationer er placeret omkring Beirut afhængigt af den retning, du ønsker at rejse i. De fleste busser, der afgår til den nordlige del af landet, kører fra Doura og de fleste mod syd fra Cola . Hawkers kaster sig ofte over rejsende og kan være meget vedholdende.
Taxaer: Taxatjenester giver meget gode rejsemuligheder i byer. Igen kan taxachauffører køre hensynsløst uden hensyn til sikkerheden, og trafikulykker er derfor hyppige. De fleste taxaer på libanesiske veje har ikke sikkerhedsseler eller kan have dem gemt under sæderne.
Bevægelseskontrolordrer
Udenlandske statsborgere, der ønsker at komme ind i militære installationer rundt om i Libanon, bør søge forudgående tilladelse. Libanon deler fire grænseovergange med Syrien - to i nord og to i Beqaa-dalen - som konsekvent har set afsmitning fra den tilstødende borgerkrig samt en stigning i forsætlige angreb fra både militante grupper og det syriske militær.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >