
Rejseforsikring til Libanon
- Libanon kan være forbundet med flere sikkerhedsrisici. Derfor anbefales det at tjekke med Udenrigsministeriets rejsevejledning før afrejse til Libanon. Bemærk, vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder som Udenrigsministeriet fraråder at opholde sig i.
- Pas skal være gyldigt i tre måneder for indrejse til Libanon. Læs mere om reglerne for pas og visum nedenfor.
Oversigt
Hovedstad: Beirut (2,421 mio. indbyggere)
Befolkning: 5.353.930 (2024 estimeret)
Religioner: Muslim 61,1% (30,6% sunni, 30,5% shia, nogle alawitter og ismailier), kristne 33,7%, drusere 5,2%
Sprog: arabisk, fransk, engelsk, armensk
Tidszone: UTC+2; sommertid: +1 time, begynder sidste søndag i marts, slutter sidste søndag i oktober
Køreside: Højre
Opkaldskode: +961
Elektriske stik: Type A, Type B, Type C, Type D og Type G
Penge
Den lokale valuta i Libanon er libanesiske pund (LBP). Pr. 27. maj 2025 svarer 100 LBP til 0,0 USD. Ud over den lokale valuta kan USD muligvis accepteres som betaling nogle steder.
Valutaveksling kan foretages i banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kredit- eller debetkort i byområder og kontanter i landdistrikter. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i byområder og/eller turistområder.
Banker lukker typisk tidligt om eftermiddagen på hverdage og ved middagstid om lørdagen, samt helt om søndagen.
Tjenere får normalt 10-15% i drikkepenge, men tjek din regning, da nogle steder automatisk opkræver et servicegebyr på 15%. Hotelportører og parkeringsvagter sætter pris på små regninger som drikkepenge.
Elektricitet
Strømforsyningen i Libanon er mindre end pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) A, B, C, D og G. Elektricitetsforsyningen er ekstremt tilbøjelig til at blive forstyrret, og selvom større virksomheder og hoteller typisk vil have generatorer til at beskytte forretningskontinuiteten, kan mindre virksomheder og hjem muligvis ikke .
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Libanon. Passet skal være gyldigt i mindst tre måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Libanon for jordanske statsborgere : Jordanske statsborgere kan rejse ind i Libanon visumfrit i op til tre måneder.
Visumfri rejse til Libanon : GCC-statsborgere kan rejse ind i Libanon visumfrit i op til seks måneder.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan ansøge om et indrejsevisum ved ankomsten, hvis de ønsker at blive i Libanon i op til 30 dage.
Visum
Indrejsevisum : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande skal ansøge om et indrejsevisum, hvis de ønsker at blive i Libanon på en libanesisk ambassade i udlandet. Maksimal opholdsvarighed blev ikke angivet.
Lokale rejser
Oversigt
Rejser til Libanon indebærer visse risici i en ustabil sikkerhedssituation. Rejsende, der ankommer til Libanon, bør medbringe USD for at veksle dem ved vekselkontorer kendt som ' sarraf ', da hæveautomater ikke tillader hævning fra udenlandske konti, og kortbetalinger ikke accepteres på grund af den økonomiske og bankmæssige krise. Til rejser på vej anbefales private taxaer (taxaer uden andre passagerer) til rejser inden for byen. Bilkørsel kan være farligt på grund af udbredt dårlig kørselspraksis; alvorlige ulykker er almindelige, og redningstjenester kan være langsomme til at reagere på grund af tæt trafik. Landets jernbaner blev sat ud af drift under borgerkrigen i 1975-1990; udover taxaer og samkørselsapps er busser den vigtigste form for offentlig transport. De fleste større flyselskaber har hyppige flyvninger gennem Rafic Hariri International Airport (BEY/OLBA) .
Rejsesikkerhed
Flyrejser
På grund af den øgede risiko for regional eskalering har nogle flyselskaber, såsom Lufthansa, suspenderet flyvninger til Beirut indtil videre varsel. Transavia, Flydubai, Air France, Air Arabia, Kuwait Airways og andre flyselskaber har genoptaget flyvninger. Kontakt bookingagenterne for opdateringer.
De fleste større flyselskaber har hyppige flyvninger gennem Rafic Hariri International Airport (BEY/OLBA) . Lufthavnen ligger 15 minutters kørsel fra Beiruts centrum og er let tilgængelig , når trafikken ikke er tæt. Lufthavnsansatte opfordrer passagerer til at ankomme tre timer før afgang for at undgå trafikpropper i lufthavnen i højsæsonen om sommeren og julen.
Flere taxaer venter på passagerer uden for terminalen. Disse spænder fra lokale servicetaxaer (f.eks. meget gamle Mercedes) til moderne taxaer med aircondition.
Grænser og indrejse
Grænselukninger:
- Grænsen mellem Libanon og Israel er lukket. Søgrænserne er lukket indtil videre varsel.
- Grænseovergangen i Masnaa mellem Beqaa-guvernementet i Libanon og Rif Dimashq-guvernementet i Syrien vil være lukket dagligt fra kl. 23.00-05.00/24.00-06.00 lokal tid.
- Grænseovergangen Al-Arida mellem Syrien og Libanon er åben.
Indrejseforbud: Rejsende med pas, der indeholder visa eller ind-/udrejsestempler til Israel, vil blive nægtet indrejse i Libanon.
Udgang
For dem, der rejser ud af Libanon og har overskredet deres turistvisum, kræves et udrejsevisum, som kan fås på General Security Office i Beiruts Rafik Hariri Internationale Lufthavn (BEY/OLBA) . Betalingen skal ske kontant i libanesiske lira, og rejsende skal fremvise en sort-hvid fotokopi af deres pasfotoside og deres seneste indrejsestempel.
Fra og med den 19. september er det forbudt for rejsende, der afgår fra Beirut Rafic Hariri International Airport, at medbringe personsøgere og walkie-talkier ombord på fly, i indchecket bagage eller via fragt indtil videre varsel. Dette sker efter en række eksplosioner i landet, der involverede disse enheder.
Vejrejser
Vejene er generelt i god stand, og omkring 95 procent af dem er asfalterede. Nogle veje kan dog være i forfald siden 2019, hvor en økonomisk krise ramte landet, hvilket efterlod dem uden ressourcer, der kan afsættes til vedligeholdelse af veje og infrastruktur eller til at holde gadelygter tændt, hvilket gør natkørsel farligere. Veje til bjergene og i syd , især dem mod Syrien, er særligt farlige, da mange er uasfalterede og fyldt med huller og blinde sving. I 2019 var trafikulykker den tredje hyppigste dødsårsag for libanesiske statsborgere under 20 år; det årlige gennemsnit for trafikulykker siden 2007 falder aldrig til under 3.000.
Den største trussel mod bilister kommer dog fra dårlig kørsel. Sidespejle, bakspejle, blinklys, vognbanemarkeringer, røde lys og vognbanemarkeringer ignoreres ofte; mange bilister har en tendens til næsten udelukkende at være opmærksomme på, hvad der foregår foran dem. Horn bruges i vid udstrækning til at signalere tilstedeværelse snarere end aggression, især om natten under strømafbrydelser. Hvis du er i tvivl, så brug dit horn til at lade bilister i nærheden vide, at du er der. På grund af brændstofmangel tiltrækker tankstationer lange køer og er blevet hotspots for spontan vold, da slagsmål regelmæssigt bryder ud under lange ventetider, og de kan hurtigt eskalere, da mange lokale er bevæbnede.
Spirituskørsel er også almindeligt sent om aftenen i weekender og på helligdage i Beirut og de nordlige bycentre . Ekstrem forsigtighed er nødvendig, når man kører om vinteren, da mange bilister ikke bruger vinterdæk eller snekæder, hvilket betyder, at man ofte vil støde på køretøjer, der enten sidder fast på farlige stigninger eller glider på stejle, isglatte veje.
Offentlig transport
Busser: Busser kører over hele landet og i de større byer. De er meget enkle, trange og tager ofte længere tid end planlagt. Fra april og fremefter, når vejret bliver varmere, kan busserne være ubehagelige, da de har ringe ventilation, især når de sidder fast i en af de almindelige trafikpropper.
Der er adskillige busstationer omkring Beirut , afhængigt af hvilken retning du ønsker at rejse i. De fleste busser, der afgår til den nordlige del af landet, afgår fra Doura , og de fleste mod syd fra Cola . Gadefolk overfalder ofte rejsende og kan være meget pågående.
Taxaer: Taxatjenester tilbyder meget gode transportmuligheder i byer. Igen kan taxachauffører køre hensynsløst og med ringe hensyntagen til sikkerheden, og trafikulykker er derfor hyppige. De fleste taxaer på libanesiske veje har ikke sikkerhedsseler eller kan have dem gemt under sæderne.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >
Har Udenrigsministeriet ikke en rejsevejledning for det land, du skal rejse til, kan du kontakte vores kundeservice på tlf.: +45 33 25 25 25 for at høre om din rejseforsikring dækker.