
Rejseforsikring til Iran
En rejseforsikring giver tryghed på din rejse. Vær opmærksom på, at vores rejseforsikringer ikke er gyldige, hvis du rejser til et land, hvor Udenrigsministeriet fraråder at rejse til.
Køb en rejseforsikring her >
Oversigt
Hovedstad: Teheran (9.500 mio. indbyggere)
Befolkning: 89.172.767 (2024 estimeret)
Andre byområder: Mashhad (3,368 mio. indbyggere); Esfahan (indb. 2,258 mio.); Shiraz (indb. 1,721 mio.); Tabriz (indb. 1,661 mio.); Karaj (indb. 1,594 mio.)
Religioner: Muslimske 99,4 % (shiamuslimer 90-95 %, sunnimuslimer 5-10 %), andre (inklusive zoroastriske, jødiske og kristne) 0,3 %
Sprog: persisk farsi, aserisk og andre tyrkiske dialekter, kurdisk, Gilaki og Mazandarani, Luri, Balochi, arabisk
Tidszone: UTC+3,5
Køreside: Højre
Opkaldskode: +98
Elektriske stik: Type C og Type F
Penge
Den lokale valuta i Iran er iranske rialer (IRR). Pr. 17. juni 2025 er 100 IRR lig med 0,0 USD.
Valutaveksling kan foretages i lufthavne, banker, vekselkontorer og hoteller.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at betale. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres ikke som betalingsmetode. Hæveautomater er ikke bredt tilgængelige.
Rejsende kan muligvis ikke få adgang til dine bankkonti via internettet fra Iran. Det er fornuftigt at medbringe nok hård valuta til at dække rejseperioden. Rejsende bør deklarere denne valuta ved indrejse og tage fornuftige sikkerhedsforanstaltninger, hvis de medbringer store summer kontanter.
Drikkepenge er ikke almindeligt.
Elektricitet
Strømforsyningen i Iran er pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C og F. Generelt anses elforsyningen i iranske byer for pålidelig. Rejser til yderområder kan støde på flere forstyrrelser i tjenesterne.
Pas
De fleste rejsende skal have et pas for at komme ind i Iran. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Iran (15 dage) : Statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Iran visumfrit i op til 15 dage.
Visumfri indrejse for tadsjikiske statsborgere : Tadsjikiske statsborgere kan rejse ind i Iran visumfrit i op til 30 dage. I første fase gælder visumfri rejseordning kun for passagerer, der rejser med fly til Teheran .
Visumfri rejse til Iran : Statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Iran uden visum. Myndighederne angiver ikke, hvor længe disse statsborgere må opholde sig i Iran uden visum.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Statsborgere fra udvalgte lande kan få visum til Iran ved ankomsten. Myndighederne angiver ikke den tilladte varighed af ophold eller yderligere detaljer om, hvordan man opnår visummet.
Visum
Enkeltindrejsevisum : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i Iran på en enkelt indrejse for korte ophold (0-30 dage), skal have et visum for at få lov til indrejse. Ansøgningen kan foretages helt elektronisk for nogle rejsende, andre kan blive bedt om at komme ind på et konsulat eller en ambassade til samtaler.
Lokale rejser
Oversigt
Forvent potentielle ændringer i køreplaner og uforudsete forstyrrelser i den offentlige transport på landsplan midt i en ustabil sikkerhedssituation og øgede regionale spændinger. Vejnettet er godt, men der er en høj forekomst af trafikulykker på grund af hensynsløse kørevaner. Taxaer tilbyder et sikrere og mere pålideligt alternativ til offentlig transport. Søtransport i iransk farvand bør undgås, medmindre det er med udtrykkelig tilladelse fra myndighederne, da udenlandske statsborgere er blevet tilbageholdt og skibe angrebet. Flyrejser er generelt sikre; nedskydningen af Ukraine International Airlines Flight 752 i 2020, som ved en fejl blev skudt ned af luftforsvarsstyrker i en periode med eskalerede spændinger med USA, understreger dog den potentielle risiko for, at rejsende bliver fanget i regional konflikt.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
På grund af risikoen for regional eskalering udløst af konflikten mellem israelske styrker, Hamas, Hizbollah og iranske styrker, har mange flyselskaber suspenderet flyvninger til Teheran indtil videre varsel. Kontakt bookingagenterne for opdateringer.
Iranske myndigheder har suspenderet flyvninger mellem Iran og Syrien. Iranske myndigheder har endnu ikke afklaret årsagen bag flysuspenderingen; gentagne israelske luftangreb i Syrien kan have udløst beslutningen. Iranske embedsmænd nævnte også, at flyvninger muligvis fortsat vil blive opereret "lejlighedsvis".
Iran Air, det nationale luftfartsselskab, flyver til forskellige internationale og indenrigsdestinationer. Søsterflyselskabet, Iran Aseman Airlines, betjener også et lille antal regionale destinationer. Selvom en række moderne fly har tilladelse til at operere gennem internationale lufthavne, bør Iran Airs dårlige kvalitet og organisation tages i betragtning i rejseplanerne på alle trin. Rejsende frarådes at vælge Iran Air frem for andre større internationalt flyselskaber.
Fly fra Golfstaterne flyver til den nye Imam Khomeini Lufthavn (IKA/OIIE) syd for Teheran . De fleste internationale flyvninger ankommer dog til Mehrabad Internationale Lufthavn (THR/OIII) i det vestlige Teheran . Fra Mehrabad Lufthavn kan rejsende gå til indenrigsflyvninger ved at gå til den tilstødende terminal, hvor billetlugerne findes. Når de forlader lufthavnen, rådes rejsende til at bruge en taxabookingservice for at undgå skruppelløse chauffører, der forsøger at opkræve for meget af udenlandske statsborgere.
Iran Aseman Airlines har forbud mod at operere flyvninger til Europa på grund af manglende overensstemmelse med de nødvendige tekniske elementer og krav, der er foreskrevet i de gældende internationale sikkerhedsstandarder. Iran Airs flyvninger er også underlagt driftsrestriktioner inden for Den Europæiske Unions territorium.
Luftrummet
Luftrummet over den østlige del af landet er blevet genåbnet for indenrigs- og internationale flyvninger med afgangs- eller destinationsflyvninger i lufthavne i den østlige del af landet, herunder Mashhad Lufthavn (MHD/OIMM) , den 25. juni efter våbenhvilen med Israel. Luftrummet i de nordlige, sydlige og vestlige provinser forbliver lukket indtil mindst kl. 14:00 lokal tid den 30. juni.
Grænser og indrejse
Grænselukninger:
Landgrænserne til Turkmenistan har været lukket siden begyndelsen af 2020. Grænserne til Irak og Armenien er lukket indtil videre varsel.
Iranske embedsmænd implementerede foranstaltninger til at forsegle de porøse grænser til Afghanistan og Pakistan , herunder opførelse af mure og skærpelse af sikkerheden, for at forhindre ulovlig indrejse.
Gabd-kontrolpunktet (grænseovergangen BP-250) mellem Irans Sistan og Baluchistan- provins og Pakistans Baluchistan- provins er lukket indtil videre på grund af sikkerhedsproblemer udløst af en sit-in-protest arrangeret af chauffører mod grænsehandelsrestriktioner.
Indrejseforbud: Indehavere af israelsk pas har indrejseforbud. Iranske embedsmænd vil nægte dig indrejse, hvis dit pas indeholder israelske stempler eller visa.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndighederne håndhævede mpox-relaterede overvågningsforanstaltninger ved landets indgangssteder, herunder i Razavi Khorasan-provinsen , for at forhindre spredning af virussen. Rejsende, der mistænkes for at være smittet med mpox, blev angiveligt udelukket fra indrejse, da de forsøgte at komme ind på en uspecificeret sydøstlig grænse.
Vejrejser
Vejkvaliteten i Iran varierer betydeligt. Motorvejen mellem Teheran og Isfahan er velholdt, og flere ældre motorveje, der forbinder større byer, er sikre, men trænger til en ny asfaltering. Mindre veje har ofte brug for omfattende reparationer.
Selvom det ikke anbefales, at udenlandske statsborgere kører alene, er det tilladt at gøre det. For at undgå problemer med lokale myndigheder skal du dog sørge for at have et internationalt kørekort. Det er ikke tilladt for kvinder at køre motorcykel på offentlig vej.
Iran har en af de højeste trafikulykkesrater i verden. Selvom trafikulykker oftest sker ved lave hastigheder med minimal skade, er vejen mellem Qazvin og Det Kaspiske Hav en af de farligste ulykkesrater. Det er også særligt farligt at køre gennem bjerge i betragtning af terrænet og den dårlige vejplanlægning. Dødsfald forårsaget af lastbiler på disse veje er høje, enten fordi de ikke kan bremse, eller fordi de ikke kan kontrollere deres hastighed ned ad bakke. Kollisioner på disse veje sker også ved højere hastigheder. Hvis du er involveret i en ulykke, skal du ikke forlade stedet og vente på, at politiet færdiggør deres rapport.
Det øgede antal ulykker i hele landet afspejler både den dårlige vejkvalitet og mange iraneres kørestil. Hvor der findes vejbanemarkeringer og trafiklys, ignoreres de ofte, og hastighedsgrænsen overholdes som en anbefaling snarere end en regel. Det er ikke ualmindeligt at bakke på motorveje, og bilister overhaler på den side, det er muligt. Situationsbevidsthed er afgørende.
Langs byens veje opstilles uformelle vejspærringer af politibetjente eller paramilitære betjente. Disse poster bemandes normalt af unge, uerfarne betjente, der er overført fra lande uden for byen. De vil ofte indtage en mistænksom holdning over for udenlandske statsborgere. Medbring identifikationspapirer, og undgå at konfrontere betjentene direkte.
At køre uden for hovedvejene sent om aftenen opfattes som mistænkeligt og vil tiltrække politi- eller paramilitære patruljer. Hvis dit køretøj bliver stoppet sent om aftenen, kan du forvente en ransagning for smuglervarer (alkohol, pornografi, spillekort og/eller våben). Vær opmærksom på, at politiet, der stopper dig for at køre for stærkt, ikke bruger fartmålere. Din bøde vil afspejle politiets bedste skøn over din hastighed. Det er almindelig praksis, at folk tilbyder bestikkelse for at undgå bøden. Rejsende frarådes at deltage i denne praksis, især da det at betale betjenten for meget kan betyde, at du bliver stoppet af en anden tippet politibetjent længere nede ad motorvejen.
Togrejser
Tog er et lidt hurtigere transportmiddel mellem byerne, selvom jernbanenettet stadig er underudviklet. Disse kører til alle større byer og er et sikkert og billigt transportmiddel. Der er stationer overalt i Teheran . Ankom mindst en time før, eller ring for at købe billetter.
Offentlig transport
Busser: Selvom de er upålidelige og gamle, er offentlige busser inden for byerne både en sikker og billig måde at rejse på i byerne. Kvinder og mænd er adskilt i busserne, og hvert køn har sin egen udgangsdør. Busserne stopper ofte, har aircondition og tilbyder ofte en drink og en snack. Det er normalt dyrere at tage en ny bus (Volvo).
Der findes et omfattende busnetværk i byerne, men rejsende rådes til at overveje taxaer som det primære transportmiddel, da disse er både billige og mere komfortable. For rejser mellem byer er indenrigsflyvninger en sikker og hurtig mulighed.
Metro: Teheran Metro er en billig og pålidelig transportform i hovedstaden. Nye renoveringer og linjeudvidelser har forbedret dens bæreevne og udseende. Der er også skilte på engelsk. Der er også metrosystemer i Mashhad , Isfahan , Karaj , Ahvaz , Shiraz , Tabriz , Qom og Kermanshah , og det koster cirka 20.000 IRR (0,50 USD) for en enkeltbillet. Fra Mehrabad Lufthavn kan passagerer tage den gule linje ind til Teheran eller skifte til andre linjer. Metrostationer vil sandsynligvis blive lukket ned med kort varsel i tilfælde af protester.
Taxaer: Få taxaer er tydeligt adskilte som sådan. Tydelig markerede taxaer er typisk gule eller hvide med en rød stribe. En lysegrøn taxa er en taxa, der udelukkende er forbeholdt kvinder. De fleste taxaer er dog simple hvide eller sorte Paykan- eller Kia Pride-køretøjer. Mange private biler fungerer også som uformelle taxaer, hvilket øger forvirringen. Chauffører vil ofte forsøge at forhandle om priser.
Når det er muligt, så vælg samkørselstjenester, nemlig Snapp!, Tapsi og Maxim. Disse er mere bekvemme, da du ikke behøver at forhandle om priser.
Delte taxaer kører langs bestemte ruter gennem byernes hovedakser og samler passagerer op langs vejkanten. Ingen af taxaerne har taxametere. Det er generelt ikke et problem for enlige kvinder at tage deletaxaer med mænd, selvom rejsende frarådes at acceptere uopfordrede tilbud fra forbipasserende chauffører. Vær opmærksom på kønnet på de passagerer, der allerede er i bilen; hvis du er mand, så prøv at sidde foran med chaufføren og ikke dele bagsæderne med kvinder.
En taxa til én person kan bestilles ved at bede om en 'dar bast' ('lukket dør'). De fleste taxachauffører taler lidt eller intet engelsk og kender ikke altid ruterne særlig godt. Det anbefales at have ruten på forhånd kortlagt eller at en person på din destination kan give chaufføren instruktioner på farsi over telefonen.
Et alternativt transportmiddel at overveje er den uformelle motorcykeltaxa. Rejsende rådes til at udvise forsigtighed og god dømmekraft, når de overvejer denne mulighed, da den kan være betydeligt farligere. Chauffører udleverer ikke hjelme til passagerer.
Biludlejning: Udenlandske statsborgere, der lejer biler, anmoder generelt også om en chauffør. Prisen for bil og chauffør er generelt den samme som for bilen alene. Alle lejede køretøjer har manuel gearkasse. Bed om en Peugeot eller Citroën, hvis det er muligt, da iranskproducerede køretøjer kan være upålidelige.
Færger og både: Rejse fra det iranske fastland til øen Kish kan foretages med færge (vandtaxi) mod et mindre gebyr. Disse fartøjer er uregulerede og relativt usikre. Der stilles ingen redningsvest til rådighed. Turen tager normalt omkring 45 minutter.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >
Har Udenrigsministeriet ikke en rejsevejledning for det land, du skal rejse til, kan du kontakte vores kundeservice på tlf.: +45 33 25 25 25 for at høre om din rejseforsikring dækker.