Værd at vide om din rejse og rejseforsikring til Egypten
- Du er ikke dækket af det blå EU-sygesikringskort i Egypten. Medicinske udgifter i Egypten kan nemt risikere at blive høje, hvis uheldet er ude. Derfor er det særligt vigtigt at have en gyldig rejseforsikring med på ferien.
- Egypten hører under “Udvidet Europa” som geografisk dækningsområde. Dette område omfatter samtlige EU- og EØS-lande samt alle uden for Europa med kystlinje til Middelhavet — og dermed også Egypten.
- Hos Europæiske ERV tilbyder vi forskellige rejseforsikringer til Egypten med god fleksibilitet, så du har mulighed for at finde den rette dækning til dine behov.
- Du har mulighed for at komme i kontakt med vores dansktalende alarmcentral 24/7, hvis uheldet er ude, og du har akut behov for hjælp på rejsen.
Få den rette hjælp med en rejseforsikring til Egypten fra Europæiske ERV
Alle kan være uheldige, også på ferien. Oplever du akut alvorlig sygdom, eller kommer du slemt til skade og har brug for behandling under din ferie i Egypten, er det vigtigt at kunne få den rette hjælp, også uden de store problemer.
Behandling hos det offentlige sundhedsvæsen i Egypten kan være af mindre god standard, især uden for de større byer, kan det være en ekstra god idé at have en rejseforsikring til Egypten med i bagagen. Den giver dig nemlig også mulighed for at få behandling hos private hospitaler og læger, der generelt har en højere standard. Derudover kan vi hjælpe dig med hjemtransport, så du har mulighed for at blive overflyttet til et dansk hospital, hvis det er nødvendigt.
Din rejseforsikring til Egypten dækker dig i en lang række tilfælde
Udover at du kan få hjælp i tilfælde af akut alvorlig sygdom og tilskadekomst, dækker din rejseforsikring til Egypten også i andre situationer. Både med Rejseforsikring Basis og Rejseforsikring Ung, der er vores ungdomsrejseforsikring for rejsende under 36 år, er du ligeledes dækket i flere andre tilfælde. Det inkluderer bagageforsinkelse, forsinket fremmøde, hjemtransport, tandskade, privatansvar, evakuering samt Videodoktor.
Ønsker du at være dækket ind i yderligere tilfælde, inkluderer Rejseforsikring Plus, foruden de andre almindelige dækninger, også hjemkald og ødelagt ferie. Fælles for alle vores forskellige rejseforsikringer er, at du også har mulighed for at vælge ekstra tilvalgsdækninger til efter behov. Dermed kan du sørge for, at rejseforsikringen passer til netop dig og din rejse til Egypten.
Oversigt
Hovedstad: Kairo (22,183 mio. indbyggere)
Befolkning: 112.716.598 (2024 estimeret)
Andre byområder: Alexandria (5,588 mio. indbyggere); Bur Sa'id (indbyggere 778.000)
Religioner: muslimske (overvejende sunnimuslimer), kristne
Sprog: Arabisk, engelsk og fransk, der er almindeligt forstået af uddannede klasser
Tidszone: UTC+2
Køreside: Højre
Opkaldskode: +20
Elektriske stik: Type C og Type F
Penge
Den lokale valuta i Egypten er egyptiske pund (EGP). 3. september 2024 er 100 EGP lig med 2,06 USD.
Valutaveksling kan foretages i banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være parate til at bruge kredit- eller debetkortbetalinger i byområder og kontanter i landdistrikter. Kreditkort accepteres i nogle virksomheder, men kontanter er fortsat den foretrukne betalingsmetode. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i by- og/eller turistområder.
Forhandling er almindelig i Egypten, og de fleste priser er åbne for forhandling. Men selvom det kan være en fornøjelig oplevelse, bør du aldrig tilbyde en pris, som du ikke er parat til at betale. Besøgende må kun medbringe penge mindre end $10.000 ved ind- og udrejse.
Det er kutyme at give restaurantpersonalet 10-15% af regningen i drikkepenge. Tip taxachauffører omkring 10 % af den samlede billetpris og husholdningspersonale på hoteller omkring $2 (USD) pr. dag. Tip bellhops løser penge til at bære din bagage.
Elektricitet
Strømforsyningen i Egypten er pålidelig. Elektricitet fungerer på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C og F. Strømforsyning er generelt pålidelig i større byer og turistområder, men kan være mindre i mere fjerntliggende områder.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Egypten. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Egypten (malaysiske statsborgere) : Malaysiske statsborgere kan opholde sig i Egypten i op til to uger uden visum.
e-visum
E-visum : Udenlandske statsborgere, der ønsker at rejse ind i Egypten, skal ansøge om et e-visum for at få lov til indrejse. E-visumet kan tillade enten en enkelt indrejse (0-30 dage inden for en seks-måneders periode) eller flere indrejser (0-90 dage inden for en seks-måneders periode). Rejsende rådes til at verificere levedygtigheden af indrejse med et e-visum før afgang.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra Storbritannien, EU-medlemmer, Australien, Bangladesh, Georgien, Japan, New Zealand, Norge, Nordmakedonien, Rusland, Serbien, Sydkorea, Ukraine og USA, som ønsker at rejse ind i Egypten på en enkelt- indrejsevisum, bortset fra e-visum, kan også få et visum ved ankomst til enhver international egyptisk indrejsehavn.
Med virkning fra 1. oktober 2023 suspenderede egyptiske embedsmænd rejseordningerne for visum ved ankomst (VoA) for canadiske pasindehavere.
Visum
Indrejsevisum : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande, der ønsker at rejse ind i Egypten på et indrejsevisum og ikke er i stand til at få et e-visum, visum ved ankomst eller kræver forhåndsgodkendelse, skal anskaffe et visum på et egyptisk konsulat eller ambassade i deres hjemland .
Visum til flere indrejser (op til 5 år) : Udenlandske statsborgere kan rejse ind i Egypten på et visum til flere indrejser, der er gyldigt i en periode på fem år for ophold på op til 90 dage pr.
Lokale rejser
Oversigt
Landrejser på tværs af Egypten er hæmmet af hensynsløs kørsel og dårlige vejforhold, som er udbredt selv i højindkomstområder i Kairo . Offentlig transport, herunder busser, og taxaer er billige og tilgængelige, men medfører en øget risiko for småtyveri og seksuel chikane. Rejsende rådes til at undgå at rejse med tog syd for Kairo, da disse togstationer lider under uagtsomhed, og dødsulykker er almindelige der. Trods overbelægning er metrotjenester i Kairo hurtige og sikre, ligesom landets netværk for indenlandske flyrejser.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
De fleste internationale flyvninger flyver til Cairo International Airport (CAI/HECA) , som ligger omkring 15 km (9.3 miles) fra centrum. Lufthavnen betjenes af en række internationale luftfartsselskaber, herunder EgyptAir.
Nedskydningen den 31. oktober 2015 af et russisk Kogalymavia-passagerfly med 224 personer kort efter dets start fra Sharm el-Sheikh International Airport ( SSH/HESH ), angiveligt af en bombe plantet ombord på flyet af terrorgruppen Sinai-provinsen, en regional tilknyttet Islamisk Stat, har rejst alvorlige spørgsmål om sikkerheden og sikkerheden i Sharm el-Sheikh Lufthavn og lufthavne i Egypten som helhed. En række lande, herunder Storbritannien, Irland og Rusland, har aflyst alle flyvninger gennem SSH.
Elektronik, herunder bærbare computere og videokameraer, bør være til personlig brug og bør kontrolleres ved ankomst og afrejse for at undgå opkrævning af strenge pligter. Varerne kan også registreres i dit pas for at sikre, at de ikke bliver solgt. Det er forbudt at eksportere antikke eller genstande ældre end 100 år uden tilladelse.
Nogle taxachauffører i lufthavnen kan tilbyde at tage dig til et hotel, der drives af deres bror eller fjerntliggende slægtning, hvilket giver betydelige rabatter. Disse chauffører betales en kommission for deres service. Afvis høfligt og insister bestemt på din aftalte destination. Chauffører, der hævder ikke at vide, hvor dit hotel ligger, når du allerede er i deres førerhus, forsøger sandsynligvis at lure. Bekræft din destination, før du accepterer transport, og hvis chaufføren hævder uvidenhed, skal du blot gå ud og hylde den næste ledige kabine.
Luftrum
Luftfartsmyndighederne meddelte, at landets luftrum blev genåbnet den 14. april efter dets tidligere lukning på grund af regionale spændinger forårsaget af Israel-Iran og Israel-Hamas-konflikterne.
Grænser og indgang
Siden den 7. maj har de israelske forsvarsstyrker haft fuld operationel kontrol over den palæstinensiske side af Rafah-grænseovergangen , hvilket har lukket overgangen på Gaza- siden af Egypten-Gaza-overgangen. Inden den 7. maj var grænsen åben dagligt for at rumme passage af nødhjælp, sårede personer og udenlandske statsborgere, blandt andre grupper. Israelske styrker har i vid udstrækning beskadiget Rafah-grænseovergangen, hvilket yderligere forlænger udsigten til genåbning.
Dem fra Gaza, der har til hensigt at rejse ind i Egypten, skal være på en godkendelsesliste, herunder udvalgte udenlandske statsborgere. Disse rejsende skal være til stede ved grænsen kl. 07.00 lokal tid for at komme ind i Egypten gennem Rafah-grænsen. Operationer ved grænsen forbliver uforudsigelige og med forbehold for ændringer med kort varsel.
Myndigheder håndhæver mpox-relaterede overvågningsforanstaltninger i lufthavne, søhavne og grænseovergange over hele landet indtil videre for at forhindre spredning af virussen.
Derudover håndhæver myndighederne også kolera-relaterede overvågningsforanstaltninger ved landegrænseovergange for at bremse spredningen af sygdommen. Alle rejsende fra Sudan bliver screenet for symptomer.
Vejrejser
Vejforholdene i Egypten er ofte dårlige, og forekomsten af køretøjsulykker er en af de højeste i verden. En rapport udgivet af den egyptiske regering i 2014 afslørede, at 33.000 mennesker døde og 155.000 blev såret i omkring 100.000 trafikulykker mellem 2008 og 2012, cirka 6.000 dødsfald årligt. Ifølge rapporten var de mest almindelige årsager til ulykker overdreven hastighed (16 procent) og overhaling af andre køretøjer (12 procent).
En kombination af uregelmæssig kørsel, dårligt vedligeholdte veje og køretøjer og manglen på håndhævelse af trafikregulering gør kørsel i de større byer i Egypten til en fare, der skal undgås, hvor det er muligt. Trafikken inden for byer (især Cairo ) er tung og praktisk talt ufremkommelig, hvor røde lys og vognbanemarkeringer ignoreres, som de ofte er.
Rejser uden for store byer efter mørkets frembrud kan være særligt farlige uden tilstrækkelig gadebelysning. Problemet forværres af de fleste bilisters manglende evne til at tænde deres forlygter. Og da lastbiler er forbudt fra byen om dagen, kommer de om natten i hobetal fra Suez og Alexandria . Undgå at køre om natten uden for Kairo, hvis du kan.
For intercityrejser uden for de officielle ruter skal der indhentes tilladelse fra de lokale myndigheder. Der kræves særlige tilladelser for at besøge grænseområder, herunder grænsen til Libyen og offroad-områder i Sinai ; de kan fås fra afdelingen for rejsetilladelser i indenrigsministeriet i Kairo .
Rejsende frarådes terrænkørsel, medmindre de er ledsaget af en erfaren guide. Umarkerede minefelter påvirker regioner, der omfatter Sinai , dele af Rødehavskysten , Middelhavsområdet vest for El Alamein samt grænseregionerne til Sudan og Libyen.
Jernbanerejser
Tog i Egypten ældes, og jernbanenettet er statsejet og -drevet. Egyptian National Railways forbliver ikke desto mindre en overkommelig intercity - rejsemulighed, der tilbyder tjenester fra Ramses Station , som ligger på Midan Ramses i Kairos centrum . De klimatiserede passagertog er komfortable, og det anbefales, at du rejser på første klasse. Reserverede pladser er afgørende og skal købes på forhånd fra et individuelt bookingvindue eller online. Siden begyndelsen af 2021 har der været fem rapporterede afsporinger, herunder en, der dræbte mindst otte mennesker og sårede 28 andre nær Benha , Qalyubia- guvernementet , og en anden, der dræbte 32 og sårede 66 andre nær Tahta- stationen i Sohag -guvernementet . Sådanne dødsulykker bliver mere og mere almindelige i Egypten på grund af dårlig vedligeholdelse og utilstrækkelige sikkerhedsstandarder, især ved jernbaneoverskæringer. Ulykker er mere sandsynlige syd for Kairo , hvor stationer generelt modtager færre midler til vedligeholdelse.
I de sidste par år er ulykkerne i og nord for Kairo dog steget. Den 27. februar 2019 blev mindst 25 mennesker dræbt og 40 andre såret, efter at en togmotor bragede ind i en barriere, der udløste en eksplosion og brand på Ramses Station i Kairo . Den 11. august 2017 blev mindst 49 mennesker dræbt og over 120 såret, efter at Cairo - Alexandria -ekspressen nummer 13 kolliderede med nummer 571 Port Said - Alexandria- toget mellem Alexandrias Sidi Gaber- og Khorshed -stationer . Som svar på disse ulykker har regeringen arresteret adskillige transportembedsmænd for uagtsomhed og korruptionsanklager og meddelt, at den ville investere millioner i at udføre de nødvendige opgraderings- og vedligeholdelsesarbejder, men forholdene er ikke blevet bedre siden da, og de vil sandsynligvis ikke forbedres væsentligt i på kort sigt. Når det er muligt, så vælg flyrejser for at nå indenlandske destinationer.
Offentlig transport
Færger og både: Sejlads i Egypten har lidt på det seneste ramt sit omdømme. Den 22. juli 2015 blev 35 mennesker dræbt , efter at en passagerfærge kolliderede med en fragtpram på Nilen nær al-Warraq , Giza-guvernementet , i de sene aftentimer. Pramme har siden fået forbud mod at operere på Nilen i aftentimerne. Selvom sikkerhedsstandarderne måske ikke er så strenge som dem i Vesten, er Nile-krydstogter og de muligheder, der er tilgængelige for dem med større prismuligheder, både sikre og pålidelige.
Busser: Metropolitan-busser er tilgængelige i større byer. Stop er ikke tydeligt markeret, og passagererne hopper af og på, mens bussen stadig kører. Der er to ansatte i busserne: chaufføren og en mand bagved, som vil tage din billet, når du stiger på.
Cairos gamle hvide kommunale busser bør undgås. De har tendens til at blive overfyldt med lokalbefolkningen, og endnu vigtigere, sammenbrud og trafikulykker er ikke sjældne. Nye grønne busser er renere, med en lidt øget pris, men er mere pålidelige.
Der eksisterer adskillige busselskaber for at tilbyde hyppig intercity-service, Pullmann, East/West Delta og Super Jet er de mest almindelige. Disse tjenester er tilgængelige på forskellige steder afhængigt af byen. Billetpriserne varierer afhængigt af kvaliteten af rejseoplevelsen. Aircondition har en tendens til at øge prisen væsentligt.
Metro: Metroen er ren og ekstrem nem at bevæge sig igennem. Togene kører fra 05:30 til 00:00 i vintermånederne og indtil 01:00 om sommeren. De første to kupéer i hvert tog er forbeholdt kvinder (kvinder kan også rejse i de andre kupeer, men mænd har ikke adgang til kvindernes kupeer).
Alexandria tilbyder rene, sikre og billige sporvogne. Mænd har ikke tilladelse til at rejse i biler, der er reserveret til kvinder (disse findes generelt bag i sporvognen).
Minibusser: Statsdrevne minibusser har faste ruter, faste takster og faste stop og er malet hvide med en orange stribe; mikrobusser er statslicenserede varebiler, der kører på faste ruter med skalerede takster og ingen faste stop. Disse er generelt billige, pålidelige og sikre muligheder, selvom ikke-arabisktalende advares om, at de fleste chauffører ikke taler engelsk.
Taxaer: De fleste udenlandske statsborgere og byboere fra middel- til øvre middelklasse vil udelukkende bruge taxaer. Hvide taxaer med aircondition i Kairo (Capital Taxi, City Cab og Cairo Radio Cab) måles. Haj taxaen væk fra gaden, eller se efter taxaholdepladser ud for store arterier. Hoteltaxaer tager generelt op til 10 gange mere, end hvad du ville betale for en taxa, der hyldes fra gaden.
Hvad man vil betale i det mere almindelige taxaalternativ, aldrende sort-hvide Fiats og Ladaer, afhænger ikke kun af den tilbagelagte distance, men også tidspunktet på dagen og trafikkens tilstand. Målere virker sjældent, men hvis de gør det, ignoreres de rutinemæssigt, fordi de ikke er blevet omkalibreret til at følge med den stigende inflation. I myldretiderne, tøv ikke med at dele. Bare kald din destination til enhver førerhus, optaget eller ej, og se bort fra måleren. Drikkepenge er ualmindeligt, selvom mange bilister sandsynligvis forventer mere af dig, hvis de ser, at du er en udenlandsk besøgende. Lad være med at prutte om prisen, medmindre du er interesseret i at bruge den største del af din tur på at skændes. Ved, hvad du skal betale som en rimelig pris, og betal, når du forlader. At have en idé om, hvad rejsen skal koste, vil være med til at bremse den inflation, som udenlandske statsborgere oplever. Ved ankomst til destinationen vil nogle chauffører forsøge at hæve den aftalte pris. Hvis du har holdt dine ejendele hos dig, som vi foreslår, du gør, er du fri til at gå. Kvinder bør undgå at sidde på forsædet.
Ride-haiing virksomheder Uber og Careem opererer i større byer i hele landet, og tjenester kan bookes online eller via en app, der kan downloades. Selvom tjenester sandsynligvis vil være dyrere end traditionelle taxaer, aftales en estimeret pris under bookingprocessen. Begge selskaber har været udsat for tilbageslag fra traditionelle taxatjenester, men Egyptens øverste administrative domstol afgjorde i februar 2019, at Uber og Careem kan fortsætte med at operere i hele landet.
Biludlejning: Riskline fraråder på det kraftigste at køre i egyptiske byer. Muligheder med chauffør, som Limousine Mist, koster cirka 30 USD plus kilometertal i seks timer i gode biler med aircondition og engelsktalende chauffører. Disse er langt dyrere end taxaer, men du kan være sikker på pålidelig og høflig service.
Bevægelseskontrolordrer
Rafah-grænsen er ikke tilgængelig for udenlandske pasindehavere, dog kan internationale og hjælpearbejdere få lov til at komme ind eller ud ved dette overgangssted. Besøgende frarådes at rejse langs grænsen mellem Egypten og Gaza på grund af vold, herunder bombardementer og skyderier, i området. Hvis du planlægger at krydse ind i Gaza, foreslås du at kontakte den egyptiske ambassade i Israel eller den israelske ambassade i Egypten, da grænsen nogle gange er lukket.
Der kræves tilladelser for at rejse i den østlige ørken beliggende syd for Shams Allam , off-road i den vestlige ørken , i Lake Nasser-området , mellem Bahariyya- og Siwa-oaserne og i områderne, der grænser op til Libyen. Tilladelser udstedes af indenrigsministeriet eller grænsepolitiet og kan fås gennem et rejsebureau fjorten dage i forvejen. Tilladelser til rejser mellem oaserne gives af hver bys militære efterretningskontor. Vi foreslår, at du besøger hver bys turistkontor for at få hjælp.
Spørgsmål og svar - Rejseinformation og rejseforsikring til Egypten
Skal man have visum til Egypten?
De fleste nationaliteter, herunder danske statsborgere, kræver et visum for at besøge Egypten. Det kan normalt fås ved ankomsten til lufthavnen eller forudgående online. Det anbefales, at du tjekker de seneste oplysninger og krav hos den egyptiske ambassade eller konsulatet før din rejse.
Er vandet sikkert at drikke i Egypten?
Vandet i Egypten er generelt ikke sikkert at drikke direkte fra hanen. Det anbefales derfor, at du holder dig til at drikke flaskevand for at undgå risikoen for maveproblemer og sygdomme.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >