Rejseforsikring til Ecuador
- Vælg en rejseforsikring fra Europæiske ERV, og rejs med ro i sindet.
- Du kan nemt tilpasse den valgte forsikring med tilvalg, så du får den dækning, der passer til dig og dine behov.
Tre spændende oplevelser i Ecuador
- Galapagosøerne - Oplev dyrene og de økosystemer, som har inspireret den kendte Charles Darwin.
- Andesbjergene - Tag på vandreture og få muligheden for at bestige nogle af Sydamerikas højeste vulkaner.
- Amazonas regnskov - Se den tætte regnskov og glæd dig til at opleve alt fra forskellige planter til spændende dyreliv.
Oversigt
Hovedstad: Quito (indl. 1,957 mio.)
Befolkning: 18.190.484 (2024 estimeret)
Andre byområder: Guayaquil (3,142 mio. indbyggere)
Religioner: romersk-katolske, protestantiske (evangeliske, adventister, andre protestanter), Jehovas Vidne, andet, ingen
Sprog: Spansk (Castiliansk), Quechua
Tidszone: UTC-5; bemærk: Ecuador har to tidszoner, inklusive Galapagos-øerne (UTC-6)
Køreside: Højre
Opkaldskode: +593
Elektriske stik: Type A og Type B
Penge
Den lokale valuta i Ecuador er amerikanske dollars (USD).
Valutaveksling kan foretages i banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være parate til at bruge enten kontanter eller kredit- eller betalingskort til at foretage betalinger. Kreditkort accepteres i nogle virksomheder, men kontanter er fortsat den foretrukne betalingsmetode. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er tilgængelige de fleste steder.
Kun Mastercard accepteres på Galapágos-øerne
Det er almindeligt at give drikkepenge på 10 % i restauranter, normalt afleveret direkte til serveren. Rund op på prisen for taxaer. Hotel piccolo modtager $1-2 (USD) pr. taske og husholdere omkring $1 (USD) pr. dag.
Elektricitet
Strømforsyningen i Ecuador er pålidelig. Elektricitet kører på 120V ved 60Hz ved hjælp af stiktype(r) A og B. Ecuadors byområder har en god strømforsyning, selvom strømafbrydelser kan forekomme i perioder med kraftig regn. Strømforsyningen i landdistrikterne er mere temperamentsfuld. De, der rejser med bærbare computere eller mobiltelefonopladere, vil måske medbringe overspændingsbeskyttelsesudstyr.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Ecuador. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have én blank side.
Statsborgere fra MERCOSUR-lande kan rejse ind i Ecuador med et gyldigt ID.
Statsborgere fra CAN-lande (det Andinske Fællesskab) kan rejse ind i Ecuador med et gyldigt ID.
Visum
Visumfri indrejse er tilgængelig for visse rejsende, der kvalificerer sig baseret på nationalitet og formål med rejsen. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfri rejse
Visumfri rejse til Ecuador : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande kan rejse ind i Ecuador til turistformål uden visum i op til 90 dage.
e-visum
Turistvisum : Udenlandske statsborgere fra udvalgte lande, der rejser for turisme, skal ansøge om et E-visum for at få tilladelse til indrejse i op til 90 dage som turist.
Haitianske statsborgere skal også udfylde en turistregistrering før indrejse.
Lokale rejser
Oversigt
Dårligt vedligeholdte veje og hensynsløs kørsel bidrager til et betydeligt antal trafikdødsfald om året, især i regntiden. Offentlige busser er overfyldte, upålidelige og undgås bedst på grund af høj kriminalitet. Luksusbusser og taxaer er den foretrukne transportform og betragtes som sikre. Politiets kontrolposter er hyppige, især i nærheden af Ecuador-Colombia og Ecuador-Perus grænser . Lokale flyselskaber er sikre til indenrigsrejser. Et betydeligt antal skibe, der opererer på Galápagos-øerne, opfylder ikke internationale sikkerhedsstandarder.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Myndighederne vil lukke Mariscal Lamar International Airport (CUE/SECU), der betjener Cuenca , Azuay- provinsen, i ni på hinanden følgende weekender fra kl. 04.00 lokal tid (09.00 GMT) om lørdagen til kl. 23.00 om søndagen, startende den 30. november, pga. vedligeholdelsesarbejder på banen.
De fleste besøgende til Ecuador vil ankomme til Quito i Mariscal Sucre International Airport (UIO/SEQM) . Lufthavnen tilbyder flere interne og internationale flyvninger. Lufthavnsfaciliteterne er moderne, komfortable og passagervenlige. Immigrations- og toldembedsmænd er generelt kompetente og imødekommende. Alligevel er immigrationsprocedurerne strenge, og der er intet spillerum for besøgende, der ikke har deres papirer i orden, eller som ikke har fået visum. Ved afrejse kan rejsende blive bedt om at betale en udrejseskat på USD40; afhængigt af flyselskabet kan denne udrejseskat allerede være inkluderet i billetgebyret.
Lufthavnen ligger omkring 2.800 meter (9.100 fod) over havets overflade, og nogle besøgende kan opleve ubehag eller vejrtrækningsbesvær i løbet af de første par timer i byen. Lufthavnen betjenes af offentlig bus, biludlejning og taxatjenester. Brug kun taxier med licens og forhandle billetprisen inden afgang.
José Joaquín de Olmedo International Airport (GYE/SEGU) , tidligere kaldet Simón Bolívar Lufthavn, som ligger fem kilometer (tre miles) nord for Guayaquil , er Ecuadors næststørste lufthavn. Lufthavnen tilbyder interne flyvninger og internationale forbindelser, hovedsageligt til Amerika. Lufthavnens faciliteter er komfortable og sikre.
I betragtning af landets relative størrelse og farerne ved nogle landrejseruter er interne flyvninger et sikkert alternativ. Indenlandske flyselskaber forbinder Quito og Guayaquil til Cuenca (CUE/SECU) , Loja (LOH/SECA) , Latacunga/Baños (LTX/SELT) , Manta (MEC/SEMT) , Salinas (SNC/SESA) , Tena (TNW/SEJD) og Puyo/Macas (XMS/SEMC) . Ecuador er et relativt lille land, så ingen kommerciel flyvning bør tage længere end en time fra start til landing. Der er ingen nyere rapporter om flyulykker i Ecuador, og landet er opført som værende i overensstemmelse med internationale luftfartssikkerhedsstandarder.
Nødvendige dokumenter
Rejser (PLF): Alle ikke-resident rejsende til Galapagos skal indsende Transit Control Card udstedt af Galapagos Government Council (INGALA) online mindst 24 timer før afgang. Se https://www.gobiernogalapagos.gob.ec/step-by-step-tct-online/ for mere information. Dokumentlink: https://www.gobiernogalapagos.gob.ec/pre-registro-tct-turistas/
Andet: Fra den 11. januar vil udenlandske statsborgere, der rejser ind i Ecuador gennem fælles grænser med Peru og Colombia, være forpligtet til at fremvise apostillede straffeattester fra oprindelseslandet eller bopælslandet for de sidste fem år for at få lov til at komme ind i landet. Foranstaltningen er truffet på grund af en undtagelsestilstand (SoE) udløst af en intern væbnet konflikt mod kriminelle bander. Dokumentlink:
Andet: Fra 1. december kan rejsende online udfylde "Declaración Juramentada de Mercancías", hvis de rejser til Galápagos-øerne. Skemaet kan udfyldes 48 timer før afgang. Dokumentlink: https://declaracion.abgalapagos.gob.ec/
Udgang
Der er ingen særlige krav for at forlade landet.
Vejrejser
Trafikken i Ecuador bevæger sig til højre. Vejkørsel kan være farligt; mange veje er umarkerede og dårligt vedligeholdt, kraftig regn og mudderskred lukker eller udvasker ofte veje, mens kraftig tåge også er almindelig i bjergområder. Desuden er motorveje ofte umarkerede og har ikke skilte, der angiver destinationer. Trafiksikkerhedsfunktioner, såsom autoværn og autoværn langs stejle bjergsider, er sjældne. På landet bliver husdyr ofte drevet langs veje eller græsser i vejkanter. Mange veje i Ecuador bruges til fodgænger- og dyretrafik samt køretøjstrafik. At rejse om natten kan være farligt på grund af dårlig belysning.
Trafiklovgivningen håndhæves inkonsekvent i Ecuador, og kørevanerne varierer fra region til region. På kysten overholder bilister generelt ikke regler og forskrifter og ignorerer nogle gange vedligeholdelse af køretøjer, mens bilister i Quito og Sierra- og Oriente-regionerne kører langsommere, observerer trafiksignaler og langsomt for fartbump. Der er masser af fartbump for langsom trafik, selv på større motorveje, såsom Pan-American Highway . Bilister drejer ofte til højre og venstre fra enhver vognbane og giver ikke efter for fodgængere og cyklister. Rejsende bør altid overholde lokale hastighedsgrænser, som er 50 km/t (31 mph) i byområder og 90 km/t (56 mph) uden for byområder og på motorveje. Politiet tager typisk bilister involveret i alvorlige ulykker i varetægt, hvilket kan føre til længerevarende tilbageholdelse. Bus- og taxachauffører sætter sædvanligvis fart, skiftes til at passere hinanden og stopper uventet for at hente eller slippe passagerer af. Rejsende rådes til at køre defensivt og være opmærksomme på fodgængere, som ofte krydser byens gader uden at være opmærksomme på modkørende køretøjer.
Særlig forsigtighed tilrådes, når du rejser til Ecuador-Colombia-grænsen . Udenlandske statsborgere er blevet kidnappet i denne region af organiseret kriminalitet og terrorgrupper. Politiets kontrolposter er dog hyppige. På grund af den usædvanlige karakter af udenlandske statsborgere, der kører på tværs af Ecuadors grænser, kan du forvente, at lokale myndigheder tager en særlig interesse i udenlandske statsborgeres pas ved disse stop.
Jernbanerejser
Togtjenester er tilgængelige, men er begrænset i Ecuador; togene er langsomme og forsinkelser er almindelige. Service er ofte suspenderet på grund af jordskred og andre naturfænomener. Besøgende bør vælge et alternativt transportmiddel. Hvis du rejser med tog, så tjek på forhånd for den aktuelle status for rejser på togstationer eller turkontorer. Der er ingen internationale jernbaneforbindelser.
Offentlig transport
Færger og både: Mange turfartøjer, der opererer på Galápagos-øerne, er hverken inspiceret eller drevet i overensstemmelse med internationale regler og opfylder ikke internationale sikkerhedsstandarder. Kvaliteten af inspektioner, tilsyn, besætningsmedlemmers færdighedsevaluering og andre forudsætninger for sikker skibsdrift varierer betydeligt. Turbådsulykker er hyppigere blandt små fartøjer med færre end 16 passagerer. Rejsende rådes til at forhøre sig om sikkerhedsfunktionerne på ethvert fartøj, uanset størrelse. Brug sund fornuft og gå ikke ombord på både, der er overfyldte eller ikke ser sødygtige ud. Havne og terminaler kan findes i Esmeraldas , Guayaquil , Manta og Puerto Bolivar .
Busser: Alvorlig kriminalitet, herunder overfald og væbnede røverier, er blevet rapporteret på bybusser og på langdistance- og internationale busser, især efter mørkets frembrud. Ruterne mellem byerne Guayaquil og Cuenca og mellem Guayaquil og Riobamba er særligt ramt af kriminalitet. Busser er generelt overfyldte, og fatale busulykker, såsom kollisioner eller busser, der falder ned i kløfter, er almindelige; buschauffører sætter ofte fart og kører hensynsløst. Generelt er luksusbusser (autobús de lujo) den bedste mulighed, når man rejser med bus. Disse har aircondition, og chauffører skiftes oftere.
Quito har et stort netværk af privatdrevne buskooperativer, hvor de fleste rejser koster mindre end 1 USD. Rejsende rådes til at undgå at køre i bus, mens de bærer bagage, især i spidsbelastningsperioder, hvor lokale pendlere ofte klager over tilstedeværelsen af udenlandske rejsende. Udenlandske statsborgere er normalt mål for småtyveri på bybusser, især i myldretiden, hvor busserne er overfyldte. En trolleybusservice kaldet Metrovía, som er mere rummelig og sikker, er tilgængelig mellem byens centrum og de nordlige forstæder. Metrovía-tjenesten kører fra 05:30-23:30 mandag til lørdag og fra 06:00-22:00 på søndage og helligdage. I alle områder vil både intra-by- og intercity-busser stoppe på et hvilket som helst tidspunkt på deres rute for at hente eller afsætte passagerer.
Rejsende bør altid kontrollere, at bagage, der opbevares i undervognen af en bus, ikke tages ved et stoppested undervejs og afleveres til en anden afstigende passager. Rejsende bør undgå at bruge busser på de mere fjerntliggende og bjergrige veje i syd, såsom den, der forbinder Cuenca med Loja , om natten. Buschauffører er ofte delvist berusede, hvilket markant reducerer deres evne til at klare de mange snævre vejsving i høj hastighed.
Taxaer: Taxaer er den bedste form for bytransport. De er let tilgængelige i byer og byer, og billetpriserne er billige. Officielt er det meningen, at førerhuse skal bruge en meter, men det er ikke altid tilfældet i praksis, undtagen i Quito . Chauffører opkræver faste takster i byens centrum, men besøgende rådes til at spørge lokalbefolkningen om prisstandarder. Det er bedst at forhandle en pris, inden du starter rejsen. De fleste taxachauffører er høflige og ærlige.
Ekspreskidnapning af taxachauffører er blevet et problem i Quito i de senere år. Det er altid klogt at bruge en radioudsendt taxatjeneste. Brug ikke taxier uden licens. Som en ekstra sikkerhedsforanstaltning kan taxapassagerer i hovedstaden sende en sms til 2468 med taxaens registreringsnummer for at få en øjeblikkelig bekræftelse på taxaens status. Hvis du synes, at en bestemt taxatjeneste er pålidelig, kan du forhandle med chaufføren om at aftale hans tjenester for hele dagen(e) eller arrangere fremtidige afhentninger.
Biludlejning: Talrige internationale og lokale biludlejningsfirmaer er tilgængelige i Ecuador i lufthavne og større hoteller. De store hoteller kan tilbyde limousiner og chauffører til leje, både til time- og dagpriser. Udlejningsbiler kan generelt ikke køres ind i nabolandene, og besøgende chauffører bør ikke hente blaffere. Når du besøger mindre byer, bør besøgende reservere køretøjer på forhånd, især fra juni til september og december til januar.
Bevægelseskontrolordrer
Landet står over for en intern væbnet konflikt, og myndighederne har implementeret kontrolforanstaltninger for at bekæmpe organiseret kriminalitet og vold i lokale områder.
Udgangsforbud: Indtil 31. december er et udgangsforbud på plads fra 22:00-05:00 lokal tid i kantonerne Duran og Balao og Tenguel sogne i Guayas-provinsen , Camilo Ponce Enríquez-kantonen i Azuay-provinsen , La Joya de los Sachas , Puerto Francisco de Orellana og Loreto kantoner i Orellana provinsen og alle kantoner i Los Rios-provinsen , midt i en undtagelsestilstand over en intern væbnet konfliktsituation.
Nødtilstand: Indtil 31. december er en undtagelsestilstand på plads i Metropolitan District of Quito , Guayas , Manabí , El Oro , Los Ríos , Santa Elena og Orellana-provinserne samt Camilo Ponce Enríquez-kantonen i Azuay-provinsen , midt i en intern væbnet konfliktsituation. Foranstaltningen gør det muligt for sikkerhedsstyrker at udføre husransagning og overvåge personlige beskeder og telefonsamtaler.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >