
Rejseforsikring til Bangladesh
Tag trygt afsted med en rejseforsikring fra Europæiske ERV.
Køb en rejseforsikring til Bangladesh >
Oversigt
Hovedstad: Dhaka (23,210 mio. indbyggere)
Befolkning: 172.954.319 (2024 estimeret)
Andre byområder: Chittagong (indbyggere 5,380 mio.); Khulna (indbyggere 955.000); Rajshahi (indbyggere 962.000); Sylhet (indb. 964.000); Bogra (indbyggere 906.000)
Religioner: muslimske, hinduistiske
Sprog: Bengali
Tidszone: UTC+6
Kørende side: Venstre
Opkaldskode: +880
Elektriske stik: Type C, Type D, Type G og Type K
Penge
Den lokale valuta i Bangladesh er takas (BDT). Pr. 13. maj 2025 svarer 100 BDT til 0,82 USD.
Valutaveksling kan foretages i banker og vekselkontorer.
Rejsende bør være forberedt på at bruge kontanter til at betale. Økonomien fungerer generelt kun på kontantbasis. Kreditkort accepteres kun i eksklusive og/eller turistområder. Hæveautomater er kun tilgængelige i byområder og/eller turistområder.
Det er ikke tilrådeligt at rejse rundt med store mængder kontanter på grund af risikoen for kriminel aktivitet. Småkriminalitet som lommetyveri eller pungtyveri rapporteres bredt blandt udenlandske rejsende og udlændinge.
Drikkepenge er meget sjældne og kan opfattes som prangende. Taxapriser kan rundes op og gives til chaufføren som drikkepenge, og 20-30 takas om dagen er almindeligt for hotelpersonale.
Elektricitet
Strømforsyningen i Bangladesh er pålidelig. Elektricitet kører på 220V ved 50Hz ved hjælp af stiktype(r) C, D, G og K. Tre typer stikkontakter, der sandsynligvis findes i Bangladesh, er: den gamle britiske standard BS-546, den nyere britiske standard BS-1363 og Europæisk standard CEE-7/16 "Europlug". Det anbefales, at rejsende pakker alle tre adaptere.
Pas
De fleste rejsende skal bruge et pas for at komme ind i Bangladesh. Passet skal være gyldigt i mindst seks måneder efter ankomstdatoen og have to blanke sider.
Visum
Rejsende kan kvalificere sig til visumfritagelse, men dette kræver udførelse af et sikkerhedstjek eller rejsegodkendelse inden afrejse. En visum ved ankomst-ordning er på plads for udvalgte rejsende, men afhænger ofte af nationalitet, formål med rejsen og indrejsehavn. Alle andre rejsende skal anskaffe et visum fra den nærmeste ambassade eller konsulat eller ansøge online (e-visum) inden rejsen.
Kravene til indrejsevisum varierer afhængigt af nationalitet, formålet med rejsen og andre faktorer. Individuelle rejsende er ansvarlige for at sikre, at de overholder alle visumkrav, som skal bekræftes med myndighederne på deres destination inden rejsen.
Visumfritagelser
SAARC-visumfritagelsesordning : Under den sydasiatiske sammenslutning for regionalt samarbejde (SAARC) visumfritagelsesordning kan berettigede forretningsmænd, journalister og embedsmænd rejse visumfrit til SAARC-medlemsstater. Berettigede statsborgere vil få udstedt et SAARC-visumfritagelsesmærkat eller et særligt rejsedokument.
Fra den 23. april suspenderede myndighederne i Indien og Pakistan SAARC's visumfritagelsesordning for indiske og pakistanske statsborgere.
Visum ved ankomst
Visum ved ankomst : Udenlandske statsborgere fra lande, hvor der ikke er nogen bangladeshisk ambassade/missionskontor, kan ansøge om et visum ved ankomst (VoA); nogle lande med bangladeshiske diplomatiske missionskontorer, nemlig Australien, New Zealand, Rusland, Kina, Japan, Singapore, Malaysia, Sydkorea, UAE, Saudi-Arabien, Kuwait, Qatar, Oman, Bahrain og landene i Europa, er også berettiget til VoA.
Ansøgere kan deltage med henblik på turisme, forretning og investering, blandt andre regeringsgodkendte besøg . Rejsende med dette visum kan blive i op til 30 dage. Rejsende rådes til at konsultere via ambassaden eller konsulære tjenester inden afrejse.
Visum
Indrejsevisum : Udenlandske statsborgere, der har til hensigt at rejse ind i Bangladesh, kan ansøge om et indrejsevisum via en bangladeshisk ambassade eller konsulatkontorer i udlandet.
Ansøgere kan ansøge om turist-, erhvervs-, studerende-, arbejds- eller investorvisa, blandt andre typer visa . Den tilladte opholdsperiode varierer for forskellige statsborgere og visumkategorier; embedsmændene præciserede ikke yderligere den tilladte opholdsperiode for disse visa. Rejsende rådes til at konsultere via ambassaden eller konsulære tjenester inden afrejse.
Lokale rejser
Oversigt
Rejser i Bangladesh er præget af dårlige vejforhold, og trafikulykker er almindelige. Der findes et udvalg af taxaer og udlejningskøretøjer, men rejsende bør være selektive i deres valg af chauffører på grund af risikoen for at blive bedraget eller røvet. Jernbaner og færgeruter har lidt af sikkerhedsproblemer og er ofte overfyldte. Sikkerheden ved flyrejser i Bangladesh er også blevet sat spørgsmålstegn ved efter en række ulykker i de senere år.
Rejsesikkerhed
Flyrejser
Hazrat Shahjalal International Airport (DAC/VGHS) ligger i Kurmitola , cirka 20 km nord for Dhaka . Lufthavnen er det primære indgangssted for udenlandske besøgende til Bangladesh og fungerer som et knudepunkt for det nationale luftfartsselskab, Biman Bangladesh Airlines.
Bangladeshs civile luftfartsmyndighed (CAAB) er blevet bedømt af den amerikanske føderale luftfartsadministration (FAA) for at være i strid med grundlæggende internationale luftfartssikkerhedsstandarder. Tilstanden af landingsbanerne i Dhaka Lufthavn er en kilde til særlig bekymring, og en række af Bimans indenrigs- og internationale flyvninger har oplevet vedligeholdelsesproblemer. I februar 2019 fandt et forsøg på kapring af et Biman-fly sted, da en mistænkt brugte en falsk pistol og en bombe til at true passagerer og besætning; politiet pågreb den mistænkte, da flyet landede i Chittagong Shah Amanat Lufthavn (CGP/VGEG) . Hændelsen peger på sikkerhedsbrister og utilstrækkelige sikkerhedsstandarder i landets lufthavne.
Novoair har suspenderet alle flyoperationer i hele landet indtil videre varsel. Flyvninger til flere byer, herunder Dhaka (DAC/VGHS) , blev aflyst.
Lufthavnstaxaer er tilgængelige og tilbyder den sikreste og nemmeste måde at komme til og fra Dhaka Lufthavn. Besøgende, der ankommer til lufthavnen, anbefales at bruge den forudbetalte taxaholdeplads ved ankomst for at undgå mulig overopkrævning.
Grænser og indrejse
Indrejseforbud: Indehavere af israelsk pas har indrejseforbud.
Sundhedsrelaterede overvågningsforanstaltninger: Myndighederne håndhævede indtil videre screening af rejsende relateret til mykoseinfektioner, såsom termisk screening, ved indrejsehavne over hele landet, herunder i Dhakas Hazrat Shahjalal International Airport (DAC/VGHS) , for at forhindre spredning af virussen.
Udgang
Der skal betales en afgangsafgift inden afrejse fra Bangladesh, hvis du rejser via land- eller søgrænser. Afgangsafgiften er allerede inkluderet i flybilletten for dem, der rejser med fly.
Myndighederne genindførte udtrykket "dette pas er gyldigt for alle lande i verden undtagen Israel " i bangladeshiske pas, hvilket forbyder landets borgere at rejse til Israel indtil videre som et skridt til at fordømme israelske militæroperationer i Gazastriben . Tidligere blev udtrykket fjernet i 2021.
Vejrejser
Køretøjer kører i venstre side af vejen. Generelt er hastighedsgrænserne 25-30 km/t i byområder og 80 km/t uden for byområder. Vejene er dårligt vedligeholdt. Gaderne i Dhaka er ekstremt overbelastede, med tusindvis af cykelrickshaws, der konkurrerer med taxaer, biler, overlæssede busser og lastbiler på begrænset vejplads. Gaderne er dårligt oplyste, og bilister kører ofte uden forlygter eller med fjernlys og med høj hastighed. Bilister overhaler andre køretøjer på upassende tidspunkter, og frontale sammenstød er almindelige. Praksissen med at folk sidder på tagene af busser og tog, kombineret med alvorlig overbelægning i køretøjer, fører også til adskillige dødelige trafikulykker. Dødelige frontale sammenstød på veje mellem byer er almindelige. Hvis du er involveret i en trafikulykke, anbefales det, at du straks forlader området og anmelder det til den nærmeste politistation. Ved mindre ulykker vil politiet normalt tage parti for den part, der tilbyder den højeste bestikkelse.
Togrejser
Bangladesh har et omfattende, men aldrende jernbanenetværk, som generelt er langsomt. To passagertog kører mellem Bangladesh og Indien; Maitree Express forbinder Dhaka med den indiske by Kolkata, mens Bandhan Express forbinder Khulna med Kolkata. Der har dog været mange fatale afsporinger og kollisioner i de senere år, hvilket har gjort togrejser uegnede for besøgende. Togtjenester er ofte aflyste eller forsinkede på grund af jernbanearbejderstrejker.
Offentlig transport
Færger og både: Bangladesh er et flodland med et bredt netværk af vandveje, der bruges til offentlig transport. Færger, der typisk er aldrende, overbelastede og tunge på toppen, er udsatte for kæntring, og der rapporteres konstant om fatale færgeulykker i monsunsæsonen (maj til oktober) eller når der opstår tordenvejr eller vindstød, der opstår uforudsigeligt. Derfor rådes besøgende til at undgå at bruge færger eller både til rejser.
Pirateri forekommer lejlighedsvis i kystområderne i Bangladesh. Bangladeshs kystvagts øgede nedkæmpelse af pirateri har forhindret en række pirathændelser i Chittagong -ankerpladsen og de omkringliggende havne i de senere år. Piratgrupper, der er involveret i kriminelle aktiviteter som røverier, kidnapning og våbensmugling, er stadig aktive i dele af Sundarbans og deltager sporadisk i skudvekslinger med sikkerhedsstyrker. Bemærk, at pirater i området er kendt for at gå efter skibe, der forbereder sig på at kaste anker.
Busser: Selvom busruterne er omfattende, er de tilbøjelige til overfyldte busser, lange forsinkelser og dødsulykker, især på dårligt vedligeholdte veje. Alle busruter stopper ved grænsen mellem Indien og Bangladesh ; en daglig busrute forbinder Kolkata, Indien, med Dhaka . Busrejser, især med almindelige statsbusser og bybusser, bør dog undgås på grund af høje ulykkesrater og en høj andel af lommetyveri og seksuelle overgreb.
Rickshawer: Cykelrickshawer og autorickshawer (også kendt som babytaxier) findes i overflod inden for bygrænsen, og priserne forhandles inden afgang. Cykelrickshawer er en populær transportmulighed blandt lokalbefolkningen, men de indebærer risici, og rejsende rådes til ikke at bruge disse tjenester på grund af køretøjernes dårlige stand og den høje sandsynlighed for lommetyveri. Babytaxier bruges oftere i Dhaka end almindelige taxaer. De har taxameter, selvom chaufførerne sjældent tænder taxameteret. Priserne bør forhandles på forhånd, eller rejsende bør bede chaufføren om at tænde taxameteret.
Taxaer: Lokale offentlige taxatjenester i Bangladesh er ofte vanskelige at få fat i. Gule taxaer med aircondition og sorte taxaer uden aircondition er upålidelige på grund af dårlig servicekvalitet, og chaufførerne nægter ofte at bruge takstautomater. Adskillige app-baserede taxatjenester, såsom Chalo, er tilgængelige i byområder og er langt mere pålidelige og foretrukket af besøgende.
Biludlejning: Lejebiler med chauffør anbefales frem for selvkørsel, da lokale chauffører har et bedre kendskab til vejnetværket og færdselsreglerne. Det er bedst at konsultere en betroet lokal guide fra et velrenommeret firma.
Bevægelseskontrolordrer
Sikkerhedsrelaterede bevægelsesrestriktioner
Myndighederne har indført et forbud mod turisters bevægelsesfrihed i Bandarban-distriktets Rowangchhari upazila i Chittagong-divisionen på grund af en igangværende sikkerhedsoperation i området.
*For at gøre det nemmere for dig er landeinformationen på denne side oversat til dansk af vores partner ved hjælp af maskinoversættelse. Selvom der er stræbt efter at levere en korrekt oversættelse, vil maskinoversættelse ikke være perfekt og skal derfor heller ikke læses eller fortolkes som sådan. Hjemmesiden og informationen på denne skal ikke opfattes som en kilde til rådgivning eller handling i forhold til indholdet. Ingen garanti givet eller underforstået, intet krav eller ansvar accepteres.
- {{originalfilename}} x
Kan jeg bestille forsikringen til landet?
Vores rejseforsikringer er ikke gyldige ved rejse til områder, som Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger fraråder at besøge eller opholde sig i. Læs mere her >
Har Udenrigsministeriet ikke en rejsevejledning for det land, du skal rejse til, kan du kontakte vores kundeservice på tlf.: +45 33 25 25 25 for at høre om din rejseforsikring dækker.