Spørgsmål og svar

 

Skade
  • Hvad gør jeg i tilfælde af et akut skadetilfælde?
    Befinder du dig i udlandet og har du brug for hjælp, kan du kontakte vores alarmcentral 24 timer i døgnet alle årets dage på telefon +4570109030
  • Hvordan anmelder jeg en skade?
    Du kan anmelde din skade online ved at klikke på linket Anmeld skade til højre her på siden. Du har også mulighed for at kontakte vores skadeafdeling på telefon +45 33 25 25 25 eller på skade@erv.dk.
  • Hvordan får jeg udbetalt min erstatning?
    For at få udbetalt erstatning, skal du først anmelde din skade online. Du har også mulighed for at kontakte vores skadeafdeling på +45 33 25 25 25. Bemærk, grundet travlhed i øjeblikket pga. coronavirussen, kan der desværre forventes længere svartider. Vi svarer så hurtigt, det er muligt og håber på jeres forståelse. Læs mere >
Hvordan er du dækket i forbindelse med de mange forsinkelser i lufthavne i øjeblikket?

Ingen af vores forsikringer dækker personlige forsinkelser til flyafgangen, mistet afrejse eller mistet tilslutningsfly, der opstår som følge af kø i pas eller sikkerhedskontrol i lufthavnen.

Læs via >> dette link <<, hvad du kan gøre for at komme hurtigere gennem lufthavnen. 

Vores dækning Forsinket Fremmøde dækker i tilfælde af, at du på grund af uforudsete hændelser bliver forsinket på din vej til lufthavnen og ikke kan nå mininumstidspunktet for in-checkning, som er oplyst af flyselskabet eller lufthaven. Her refunderer vi nødvendige og rimelige ekstraomkostninger for at nå frem til din endelige destination.

Strejke/lockout
Hvad er en flystrejke?

Fagforeningerne forhandler regelmæssigt med flyselskaberne, og nogle gange er parterne ikke enige om arbejdsvilkårerne. Dette fører normalt til en flystrejke, hvorfor arbejdstagerne ikke er i stand til at arbejde. Hvis medarbejderne ikke kan arbejde, er der ingen mulighed for, at flyet flyver fra den pågældende lufthavn. Varigheden af dette afhænger er, hvor omfattende konflikten er. Desværre for flyrejsende sker disse flystrejker ofte i forbindelse med ferieperioder, hvor en af parterne ønsker at få offentlighedens opmærksomhed og dermed lægger yderligere pres på den anden forhandlingspart.

Hvilke rettigheder har jeg ved en flystrejke?

Hvis du som rejsende rammer ind i en flystrejke, og dit fly er aflyst, er det vigtigt at vide, at du som rejsende har visse rettigheder. Disse rettigheder er indskrevet i EU's regelsæt: Hvis dit fly er aflyst, har du som rejsende ret til at blive ombooket til en anden flyvning af flyselskabet. Afgår dit nye fly ikke samme dag, skal flyselskabet tilbyde dig et hotelophold. Hvis flyvningen afgår samme dag, men du skal vente længe, har du ret til mad og drikke. Flyselskabet har pligt til at tilbagebetale din billet. Før du accepterer flyselskabets tilbud, skal du dog huske på, at flyselskabets ansvar ender her, hvis du vel at mærke accepterer deres tilbud. De behøver således ikke at betale for dit hotelophold samt mad og drikke. I nogle tilfælde kan du også være berettiget til erstatning for indkomst og missede hotelovernatninger (på hotellet, du har bestilt til din ferie). Du bør altid kontakte dit flyselskab for at finde ud af præcis, hvilke rettigheder du har, og hvad de eventuelt tilbyder i kompensation.

Hvilke rettigheder har jeg i ekstraordinære omstændigheder?

Selvom dit fly er aflyst på grund af en flystrejke, er der tidspunkter, hvor flyselskaberne delvist eller principielt ikke er ansvarlige for at udbetale kompensation. Dette fænomen kaldes ekstraordinære omstændigheder. Der er ingen egentlige beskrevne tilfælde, hvor omstændighederne ville være ekstraordinære, dette vurderes fra tilfælde til tilfælde.

Hvordan dækker Europæiske ERV i tilfælde af en flystrejke?

Europæiske ERV's rejseforsikring dækker ikke udgifter, der skyldes eller er opstået direkte eller indirekte som følge af strejke. Det er derfor vigtigt, at du retter henvendelse til dit flyselskab eller dit rejsebureau, hvis din rejse påvirkes af en strejke.

 

 

Anmeld din skade online

Undgå unødigt papirarbejde og besvær. Vi har gjort det sikkert og nemt for dig at anmelde din skade online.

 

Anmeld skade

Har du spørgsmål?

Kontakt vores Firmasupport på tlf. +45 33 27 83 55
eller send os en e-mail på erhverv@erv.dk
Kontortid: mandag-fredag kl. 8.30 - 16.00

Europæiske ERV Alarm

Vi sidder klar ved telefonen, hvis du får brug for hjælp. + 45 70 10 90 30

 

Læs mere